
84 Chronicle 

Yugoslav Press on Religion 

Contemporary Christian News Service (Aktualnosti Krscanska Sadasnjosti). 

AKSA is a weekly Catholic news 
service published in Croatian in 
Zagreb by the organisation "Con­
temporary Christianity". It includes 
reports on items in the Yugoslav 
secular press. 

Controversy over New Mosque 

Several newspapers reported that a 
new mosque in Zagreb was handed 
over for use to the Islamic commun­
ity on 24 April 1987. According to 
Dnevnik (26.4.87) the official open­
ing was due to take place on 
6 September 1987. The building of 
the mosque has, however, been 
surrounded by controversy. The Bel­
grade fortnightly journal Politikin 
Svet (7.5.87) claims that the contro­
versy centres round the contract 
signed between the Islamic religious 
community and the Pescenica com­
mune in Zagreb, on whose territory 
the mosque stands. Politikin Svet 
carries a statement by the commune's 
legal representative to the effect that 
the Islamic community failed to 
adhere'to original plans and erected a 
building for which no planning 
permission had been given. Conse­
quently, both the mosque and its 
opening to the public are illegal. 

The Agrokomerc FinancialScandal 

The big financial scandal Jnvolving 
the Bosnian enterprise Agrokomerc 
from Velika Kladusa produced far­
reaching revelations with religious 
connotations in the media particu­
larly after the resignation of the 
Vice-President of the Presidency of 
Yugoslavia Hamdija Pozderac, who 
is, like the protagonists in the 

scandal, a Muslim. Slobodna Dalma­
cija (Split, 10.9.87), Zagreb Radio 
(10.9.87) and Zagreb TV (10.9.87) 
were the first to carry a Tanjug news 
item that the imams in Velika 
Kladusa and Cazin were called to a 
meeting with the local officials and 
advised to praise in their sermons the 
policies of Agrokomerc director Fik­
ret Abdic which were not in step with 
the policies of the Federal Govern­
ment. Slobodna Dalmacija called this 
"a crude manipulation of imams by 
politicians" . On the other hand 
Borba (Zagreb, 12113.9.87) and 
Oslobodjenje (Sarajevo, 13.9.87) 
carried a statement by an official in 
Cazin who admitted meeting the 
imams, but said that they discussed 
their departure for the opening 
ceremony of the new mosque. 

The next step was taken by Borba 
(Zagreb, 18.9.87) which printed a 
statement by Vladimir Peic, Head of 
Department at the National Bank in 
Bosnia and Hercegovina, accusing 
the principals of Agrokomerc of 
establishing a local centre of a 
Middle Eastern religious and military 
organisation, with the aim of 
destabilising Yugoslavia. Peic stated 
that Agrokomerc contributed 3,500 
million dinars to the building of the 
new mosque in Zagreb, that the 
enterprise had business connections 
with Iran and that it was true that the 
local imams had been induced to 
pray for and publicly support the 
Director Fikret Abdic. Nedjel}na 
Borba (Zagreb, 19120.9.87) revealed 
more about the business connections 
with Iran when Agrokomerc pub­
lished a denial that it had ever given 
any contributions to the new mosque 
but at the same time admitted that it 
had exported 2,000 tons of ritually 



Chronicle 

slaughtered broiler chickens to Iran 
in each of the years 1983 and 1984: 
this had involved the permanent 
presence of Iranian students in the 
slaughterhouse to supervise the pro­
ceedings. (AKSA 25.9.87.) 

In an attempt to find the reasons 
behind the resignation of Hamdija 
Pozderac, who comes from a respect­
able Muslim family distinguished 
by its revolutionary tradition, the 
weekly NIN (Belgrade, 20.9.87) con­
cludes that he took the decision 
because he felt that certain people in 
high positions hated him because he 
was a Muslim. In an interview 
published in the weekly Danas (Zag­
reb, 22.9.87) Pozderac reacted 
aggressively to the suggestion that 
there were people who believed that 
he was first and foremost a Muslim 
nationalist and that he was the 
principal driving force behind the 
revival of Islam in Yugoslavia. 

As for the statement by Vladimir 
Peic which started it all, Slobodna 
Dalmacija (Split, 22.9.87) quotes the 
secretary of the Velika Kladusa 
League of Communists Committee 
who called Peic a liar and said that he 
had already been expelled from the 
Party twice and will now be expelled 
for the third time. (AKSA, 25.9.87.) 

Church-State Relations 

AKSA (March 1987) reports on an 
interview given by Cardinal Kuharic 
to the Catholic journal Veritas. The 
interview covered a whole range of 
topics, but church-state relations 
figured most prominently. Asked 
about improvements in these rela­
tions Cardinal Kuharic pointed out 
that public statements do not always 
correspond to reality and said that 
the socialist systems were based on 
Marxist ideology and atheism was 
part of that ideology. This, he said, 
created a series of problems for those 
individuals who refuse to accept that 

85 

ideology. The Cardinal pointed out 
that, contrary to public statements by 
high officials, declared believers were 
still barred from any higher position 
in public life. These were reserved, he 
said, for Party members, which 
meant that believers are treated as 
second class citizens. The Cardinal 
also complained that the media were 
free to attack the church, its repre­
sentatives and the people's religious 
beliefs as such, without giving them 
the opportunity to reply. But the 
Cardinal pointed out that in Yugo­
slavia, compared to certain other 
socialist countries, the church enjoys 
complete freedom from official inter­
ference in her internal affairs. Never­
theless the church wished to go a step 
further, the Cardinal said, and was 
prepared to enter into a dialogue with 
the authorities on matters which 
concern believers, and this might 
involve some critical analyses. The 
church considered this to be her right 
and duty, said the Cardinal in 
conclusion. (AKSA 6.3.87.) 

Nedjeljni Vjesnik, the main Zagreb 
Sunday paper, was quick to react 
(8.3.87) to the interview by Cardinal 
Kuharic commenting that the Cardi­
nal's assessment of church-state rela­
tions was "pessimistic". But there is 
more to it than that, it said: when the 
Cardinal complained about the in­
equality of believers he meant that 
their political and not their religious 
freedom had been curtailed, which 
proves that the Cardinal attempted to 
meddle in politics making thereby the 
process of improving church-state 
relations more difficult. (AKSA 
13.3.87.) . 

Another attack on Cardinal Kuharic 
appeared in Vecernje Novosti (Bel­
grade, 10.3.1987), but this was an 
attack on his failure to mention in a 
speech that the population of Croatia 
incorporated a sizeable Serbian 
minority and on his attempts to 
rehabilitate the late Cardinal Stepi­
nac as well as on his statement 



86 

about the status of believers. The 
Cardinal's statements were made at 
the beginning of the year and had 
already been attacked by the media at 
that time. (AKSA 13.3.87.) 

Archbishop's Christmas Message 

The broadcasting of Christmas greet­
ings on Ljubljana Radio at Christ­
mas 1986 has been discussed in the 
Yugoslav press. The broadcast was 
made by Archbishop Sustar and Joze 
Smole, President of the Socialist 
Alliance of Slovenia. Vjesnik (Zag­
reb, 23.5.87) reported a meeting of 
the Federal Committee for Religious 
Affairs of the Socialist Alliance of 
Yugoslavia in Belgrade on 22 May 
1987. The meeting ended without 
reaching a unanimous decision on the 
attitude to take regarding the broad­
casts, but a representative of the 
Federal Government was quoted as 
saying that it was unconstitutional to 
allow representatives of religious 
communities to use the media for 
religious purposes. Another delegate 
replied that the same should apply to 
using the media for atheistic propa­
ganda, because atheism,like religion, 
was a private matter for every 
individual. According to Vjesnik, 
opinions were just as divided at a 
fineeting in Zagreb of the Croatian 
Assembly's Commission for Reli­
gious Affairs. A delegate from Serbia 
agreed that church leaders should be 
given the opportunity to broad­
cast their Christmas greetings, but 
another delegate said that Arch­
bishop Sustar's greetings had been 
openly political in content e'!c.pressing 
Catholic church policy. Dnevnik 
(Novi Sad, 23.5.87) reported that 
several delegates taking part in the 
debate said that there should be no 
objection to the church leaders using 
the media for sending Christmas 
greetings to believers provided the 
greetings did not have any religious 

Chronicle 

[sic] content. 

Ecumenical Journal 

AKSA (July 1987) reports on the 
publication in Sarajevo of the first 
issue of a new religious periodical 
Zajedno published jointly by the 
Serbian Orthodox Priests', Catholic 
Priests' and Muslim Priests' Associa­
tions of Bosnia and Hercegovina. 
The periodical, initiated at a joint 
meeting on 22 April 1987, will be 
published at six-monthly intervals 
and the first issue contains 16 pages 
printed in both the Cyrillic and the 
Latin alphabet. The editorial points 
out that .the need to promote good 
relations, tolerance and love between 
the members of different religious 
communities is even greater in Bosnia 
and Hercegovina than elsewhere in 
the country, because members of 
these communities live in such close 
proximity to each other. On 26 May 
1987 in a special programme devoted 
to the new bulletin Sarajevo TV 
announced that the bulletin is to be 
printed in 3,000 copies to be distri­
buted . initially among the Associa­
tions' members only. 

Medjugorje 

The sixth anniversary of the appear­
ance of the Madonna in Medjugorje 
on 25 June 1987 brought not only a 
great influx of pilgrims from all over 
the world, but also much media 
coverage. and comment. The reports 
focused i.n particular on two aspects 
of the phenomenon: the miIlions lost 
by the Yugoslavs to foreign tourist. 
agencies, and the controversy within 
the Catholic Church about the true 
significance of the visions. 

The fact that, owing to the inactiv­
ity of the Yugoslav tourist agencies, 
foreign agencies had the field to 
themselves was pointed out in the 



Chronicle 

daily current affairs programme on 
Zagreb TV (14.6.87). Glas IstrelNovi 
List (Rijeka, 8/9.8.87) reprinted an 
article from Veeernje Novosti (Bel­
grade) reporting the sensational cal­
culations of some Italian journalists 
that Italian tourist enterprises have 
harvested a total of 10,000 million 
dollars since the pilgrimages began, 
which equals half of the total Yugo­
slav foreign debt. Vjesnik (Zagreb, 
28.6.87) printed the same figure, but 
as turnover for the agencies rather 
than profit. Zagreb TV (25.6.87) 
gave the overall number of pilgrims 
to have visited Medjugorje as eight to 
ten million, predicting that between 
300,000 and 500,000 pilgrims would 
pass through at the time of the 
anniversary. 

The Yugoslav authorities are 
beginning to take note of the tourists, 
however. Politika (Belgrade, 8.8.87) 
reported that a Medjugorje Urban 
Development Plan had been adopted 
and a new tourist settlement with 300 
beds was to be completed by the end 
of September. According to a piece 
in the same newspaper on 4 July 
1987, the communal authorities in­
tend to introduce a policy of registra­
tion of all foreign pilgrims, aimed at 
preventing the spread of AIDS by 
people suffering from the disease 
who might come to Medjugorje to 
seek a cure. (AKSA, 10.7.87). 

The controversy over the visions 
within the Catholic Church was 
highlighted in a sermon by the 
Bishop of Mostar, Monsignor Pavao 
Zanic, to a group of young people 
being confirmed at Medjugorje on 
25 July 1987. He said that in 1982 he 

87 

had nominated a special commission 
to study the events. The number of 
members of the commission was 
increased to 15 with nine theologians 
and two top psychiatrists. The com­
mission sat for three years keeping 
the Holy See informed about its 
findings. After three years it took a 
vote; two members accepted that the 
appearances of the Madonna were 
genuine, one member abstained, 
and 11 declared that there was 
nothing supernatural there. The 
commission's conclusions had now 
been put to another commission 
nominated by the Conference of 
Bishops of Yugoslavia. Publicly cen­
suring the local Franciscan parish 
priests for having organised pilgrim­
ages before any decision by the 
church authorities on the authenticity 
of the visions, the Bishop even went 
so far as to pronounce that he was 
forbidding them to celebrate Mass 
anywhere within the boundaries of 
his diocese. (AKSA, 14.8.87.) 

This speech aroused some com­
ment in the press. The weekly Danas 
(Zagreb, 25.8.87) concluded an 
article on the Bishop's speech by 
quoting the Bishop's exclamation 
"Whatever are they doing to "you, 
Mother of Jesus!", to which the 
paper added its own assumed reply, 
"They are making money, they are 
attracting people, they are playing 
politics, they are exploiting the reli­
gious beliefs of the masses and many 
other things, but all this is not 
to everybody's liking." (AKSA, 
28.8.87.) 

Compiled by members of 
Keston College staff 



Irins 
by Dick Rodgers 

The indomitable spirit and courage 
of Irina Ratushinskaya touched the 
Western World. The powerful simplicity 
of her poetry penetrated even the walls 
of Soviet labour camps. 

"Help me to save my wife!" The pleas 
of her husband, Igor, were voiced 
through Keston College. Dick Rodgers 
took up the challenge, spending his 
days in conditions similar to Irina's so 
that the Western World would take 
notice. 

Ifina, a story about a spirit that could 
not be broken and a belief that could not 
be shaken. What happens when a group 
of determined individuals confronts a 
Superpower? 

irina, by Dick Rodgers. Available from 
Keston College for £2· 50 (add 50p for. 
postage and packing). 


