
Sources 

This seCtion of the journal provides a selec­
tive bibliography of officially published 
newspapers and periodicals and unofficially 
published documents from the Soviet 
Union and some countries of Eastern 
Europe. It replaces the Bibliography sec­
tion which appeared in the first nine vol­
umes of RCL. Keston College continues to 
provide a separate, fuller bibliographical 
service, as detailed below. 

RCL began listing all Soviet religious 
samizdat from the beginning of 1972, as well 
as earlier documents as they reached the 
West. Since RCL No. 3, 1978, this section 
has become selective. The Sources section is 
also selective. However, Keston College 
will provide a full bibliography of Soviet 
religious samizdat upon request. This is up­
dated periodically as new documents are re­
ceived. Readers may request bibliographi­
cal summaries of all religious samizdat, or of 
specified denominations only. The sum­
maries will be in photocopied form, with 
four summaries per photocopied page. 
Prices will be as for photocopies of com­
plete documents (see below). 

Starting with RCL Nos. 1-2, 1981, a new 
system has been introduced for listing 
Soviet religious samizdat. The number now 
given in square brackets at the end of each 
item corresponds to the document number 
in Keston College's archive. When ordering 
copies of documents for which no other 
published source is given, please quote the 
relevant reference number( s). 

Where no other. published source is 
given, a Russian (or other original 
language) text is available from Keston Col­
lege unless otherwise stated. Researchers 
who wish to order copies of these docu­
ments are invited to do so, but are asked to 
observe the following conditions. Where a 
published source is given, texts should be 
ordered directly. Texts ordered from Kes­
ton College cost lOp per page (plus 15 per­
cent VAT, UK only); postage will be added 
to the bill. 

It is not possible at present to provide a 
complete bibliographical service for other 
countries of Eastern Europe, although 
selected items will be featured in Sources. 
Information about Romanian, Hungarian, 
Czech, Slovak and Polish documents is 
available from the respective researchers at 
Keston College. Enquiries about 
documents from other countries should be 
directed to the archivist. ' 

Keston College would be pleased to re­
ceive full texts of samizdat documents in 
readers' possession but not yet received at 
its office. Please check with the archivist. 

Please note that the transliteration sys­
tem used in the Soviet section of Sources is 
based on the Russian spelling of names and 
places, except in cases where the original 
language uses the Roman alphabet. 

This section of Sources features selected 
items from (a) Albanian press articles; (b) 
GDR press articles; (c) Soviet press articles; 
(d) Czech religious samizdat . 



Sources 195 

Albanian Press Articles 

When Keston College began monitoring 
the Albanian daily paper, Zeri i Popullit 
(Voice of the People) in January 1981, there 
was virtually no mention of religion except 
for occasional anti-religious remarks in 
speeches of party functionaries, and occa­
sional criticisms of countries such as the 
Soviet Union and Czechoslovakia for en­
couraging the church by keeping open tens 
of thousands of churches with tens of 
thousands of priests to serve them. Since 
autumn 1983 there has been much more 
mention of religion, mainly, but not en­
tirely, hostile. 

Attacks on foreign religious leaders 
These have become more frequent. The 
Orthodox Archbishop Seraphim of Greece 
was described as a "killer with the cross of 
Christ around his neck and that of Hitler in 
his heart" (Zeri i Popullit, 5 November 
1983). His crime: visiting the Serbian Or­
thodox Church in Yugoslavia, where rela­
tions between Serbs and Albanians are ex­
tremely strained. 

The Pope, who often protests against the 
persecution of believers in Albania, is fre­
quently attacked, often crudely: "The snor­
ing Pope opened one small green 
eye . . . . ." (Zeri i Popullit, 18 September 
1983). Attacks on Albania by the Greek 
church and government, the Pope and the 
Yugoslav government are said to have been 
masterminded by the CIA (Zeri i Popullit, 1 
March 1984). They are really attacking not 
the atheism of Albania, but her com­
munism and independence. "Pope Woj­
tyXa" is seeking 

to blacken Albania and to denig­
rate the Albanian people ..... 
Whether by his own desire, or 
upon the orders of others ..... 
his speech on the steps of the 
Basilica of St Nicholas in Bari pro­
vides a second voice in the anti­
Albanian liturgy intoned by the 
reactionary despots in the 
churches of Athens ...... Con-
cerning the disquiet of the Pope 
about the state of religion in Al­
bania, it must be said that in New 
Albania no one has ever been 
persecuted for his religious senti­
ments ..... Our people, of its 
own free will and without any 

coercion, has itself decided on its 
attitude to religion and religious 
institutions. So no-one has the· 
right to expect, let alone to press­
urise, our people to believe in 
God or to practise religious 
rites . . . .. Our atheism has not 
hindered us and will not hinder us 
from having good relations with 
those who believe as well as those 
who do not. . 

But why is the Pope not equally con­
cerned for atheists in capitalist countries? 
"It· appears that his inspiration comes not 
from God but from anti-communism. As 
far as he is concerned, you can believe in the 
devil if you want, as long as you do not ac­
cept socialism." An article on Cardinal 
Poggi's visit to Poland was surprisingly 
neutral (Zeri i Popullit, 8 February 1984). 

Articles on great Albanians of the past 
These articles often mention their religious 
status (many were clergy), but tend to ex­
cuse their religious convictions on the 
grounds that they were "children of their 
times". Of Kristoforidhi we read (Zeri i 
Popullit, 8 March 1985): "In translating the 
bible, he had no belief at all in its holy inspi­
ration, but he had a clear political aim" -
namely to counter foreign opposition to the 
development of Albanian national 
consciousness. 

This opposition is said to come from 
Catholic, Orthodox and Muslim leaders. 
The Young Turks and (Muslim) clerics 
sought to impose the Arabic alphabet upon 
the Albanians (Zeri i Popullit, 2 April 
1985). The early writer, Bogdani, was not 
allowed by the Catholic authorities to pub­
lish the Albanian version of The Company 
of the Prophets, which was printed in Ita­
lian, probably because of its patriotic nature 
(Zeri i Popullit, 23 May 1985). The Vatican 
is criticised (Zeri i Popullit, 13 July 1984) for 
failing to send financial support to the Alba­
nian national hero Skenderbeg in his war 
against the Turks, so that Skenderbeg is de-. 
scribed as saying there would be more point 
in fighting "thos~ priests" than the Turks. 
One historian, Barleti, defended the Pope 
in this matter, "either because he was a 
cleric, or perhaps because [Barleti] printed 
his History of Skenderbeg in Rome". 



196 

"The Amateur Theatrical Movement in 
Shkoder" (Zeri i Popullit, 16 August 1984) 
describes the "Bogdani" group (1919-
1939), which "was originally founded by the 
clerics from among their own circle and for 
their own ends. But soon the amateur 
artistes openly distanced themselves from 
the jesuit influence, although this action in­
volved them in many sacrifices and other 
privations. " 

"The bloody history of the Albanian al­
phabet" (Zeri i Popullit, 12 October 1984) 
suggests that Pjeter Budi, who "also met a 
mysterious end", was "drowned by the 
forces of reaction, the prelates of the church 
and ofthe foreign occupiers". (Budi was a 
Catholic priest.) And Naum Veqilharxhi 

made the mistake of going to Is­
tanbul to talk with the Patriar­
chate about matters concerning . 
surely not only the Albanian al­
phabet, but also Albanian schools 
and the Albanian church ..... 
There he fell ill and the men of the 
Partriarchate poisoned him in 
hospital (Zeri i Popullit, 3 June 

'. 1984). 

Attacks on religion in more recent times 
"Then we began to breathe freely the 
breath of life" (Zeri i Popullit, 21 
November 1984) describes how a priest in 
northern Albania cursed those who began . 
to build a co-operative in 1946. But the vil­
lagers said: "When the priest curses us we 
have a better harvest!" In Lezhe in 1938 
there were 53 churches and two religious 
colleges. But tragedy was rooted in the 
feudal system and fed by religious influ­
ence. In 1967 a co-operativist said: "When 
religion ruled and we said 'Sir' to the priest 
and the sub-prefect, and the sub-prefect 
said 'Sir' to the priest, we had no factories to 
produce industrial goods. We had the 
marshes, which produced straw, and the 
church, which produced shame ..... " 
Now "the Kanun [ancient unwritten law­
Ed.] and religion have been taken from 
their shoulders, the heavy burden of 
mediaeval oppression has been removed." 

More philosophical anti-religious articles 
Such articles appear occasionally. In "The 
Triumph of Atheist Thought" (Zeri i Popul­
lit, 26 October 1983),. Halusi Hako quotes 
(out of context, as many do) the maxim of 
the famous patriot, Vaso Pashka: the only 
religion for an Albanian is Albanianism 

Sources 

(originally a criticism not of religion, but of 
the religious divisions which had weakened 
the Albanian nation for centuries). Under 
socialism people are being emancipated 
from all'kinds of bondage, including that of 
religion. Socialist ideology cannot coexist 
with the opium of religion. But socialism 
does not act against the clergy and believers 
with persecution and reprisals, as did Bis­
marck against the Catholic Church in Ger­
many. The party's struggle against religious 
faith has always been a struggle to raise 
human dignity, respecting believers, for 
they have been conditioned by their past 
and need liberating from it. Hoxha said that 
to believe or not to believe is each person's 
right. A Greek mother in southern Albania 
says: "Neither the church nor the priest 
saved me from the landlords. When they 
ruled they gave me neither bread to eat, nor 
water to drink, nor electricity, nor educa­
tion for my sons and daughters . . . . . That 
is why I love the Party' and not the 
priest . . . . ." The new generations of Al­
banians have been growing up without re­
ligion. Religious buildings are preserved 
only for their artistic merit. "Our society 
continues even today to cleanse the con­
sciousness from the remnants of religion 
and faith, which cannot be rooted out in one 
day or several years, but only with a con­
tinual revolutionary struggle." 

Almost Biblical language is used to immor­
talise Enver Hoxha 
"Immortality" (Zeri. i Popullit, 13 April 
1985) . 

Enver Hoxha died 
He was ..... 

No, He is! 
[ ..... ] 

He died. 
He was ..... 

No, He is, He is, 
Teacher and Leader for gen­

eration after generation 
with the Work 

which will never die. 
[ ..... ] 

He is in every house and in 
every heart, 

He is 
the most glorious name in the 
history of Albania 

[; .... ] 
In step with You has begun to 
walk 

Immortality. 



Sources 

A pioneer says (Zeri i Popullit, 17 April 
1985): "You live, I know it. You live in my 
heart, and in the hearts of all the children, 

197 

and of the nation that you loved so much. 
No! I can't believe it. You live." 

GDR Press Articles 

Reports on religious affairs 
During the period covered by this survey 
(September 1985-March 1986) several short 
items have appeared noting the opening or 
reopening of churches, chapels, parish 
centres and the like. Reports have appeared 
about the opening of a restored Protestant 
church at Dessau ("St Paul's church at Des­
sau consecrated", Neues Deutschland, 16 
December), the opening of Protestant and 
Roman Catholic parish centres, at Schwerin 
and Magdeburg respectively ("Protestant 
Church at Schwerin consecrated", Neues 
Deutschland, 9 December and "Catholic 
Church at Magdeburg consecrated", Neues 
Deutschland, 11 December). Sometimes 
such events are reported quite objectively. 
Often, however, extracts from leading 
churchmen's speeches are quoted, either 
praising the co-operative spirit of the state 
or underlining the GDR's unremitting 
efforts on behalf of peace. 

The work of Protestant national or pro­
vincial Synods usually gains a mention, but 
with only a very brief note of the discussions 
and resolutions - for example, the Synod 
of the Federation of GDR Protestant 
Churches ("The central question is respon­
sibility for peace", Neues Deutschland, 25 
September). The internal affairs of the 
Roman Catholic Church are rarely men­
tioned, apart from such gatherings as the 
regular Catholic Peace Forum and the Ber­
lin Conference of European Catholics 
("Meeting of European Catholics at Er­
furt", Neues Deutschland, 14 November). 
Declarations made by the Pope occasion­
ally find space, but invariably the chosen ex­
tracts bear on peace, reconciliation and the 
need for international understanding. The 
papal New Year message was treated in this 
way ("Pope: urgent need for the overcom­
ing of tensions", Neues Deutschland, 11 
January). 

Items concerned with the Jugendweihe 
A considerable number of items on the 
lugendweihe (Marxist youth dedication 

ceremony) appear annually: Those men­
tioned below constitute only a selection. 

One item deals with the election of the 
various parents' associations, with which no 
less than 103,700 classes are linked. Parents 
and teachers are at one in wishing to edu­
cate young people to be knowledgeable 
about and active in politics, to be patriotic 
and to be devoted to proletarian inter­
nationalism. The impression is given that 
parents, almost without exception, support 
the GDR's educational policies. ("Parents' 
associations elected for 103,700 classes", 
Neues Deutschland, 21 October.) 

The November issue contains a feature 
on a Leipzig school, where there are 56 
pupils in the eighth year (aged 14). It is 
stressed that the young people are not 
merely participating in a programme drawn 
up for them by higher authority; they them­
selves, it is maintained, help to draw up the 
syllabus. ("lugendweihe preparationJ:lasses 
turned into a real experience", Neues 
Deutschland, 9/10 November.) 

An article in a later issue outlines pre­
parations for the lugendweihe among mem­
bers of the only ethnic minority in the GDR 
- the Sorbs (or Wends) in the south­
eastern corner of the country. It is stated 
that the lugendweihe programme is dealt 
with by the Domovina (the Sorbs' central 
Assembly) in Association with Berlin; it is 
in line with Sorbian culture and customs. 
("lugendweihe Committee confers with 
Domovina" , Neues Deutschland, 25/26 
January.) 

Another article enables the reader to ac­
company Class 8a from a Halle school on a 
lugendweihe outing. The class is accom­
panied by a teacher and by a representative 
of the parents' association. Much is done to 
make the excursion fun as well as a duty. 
The pupils learn something about industry 
and culture, and pick up suggestions for fu­
ture careers. ("On the move with a 
lugendweihe group", Neues Deutschland, 
25/26 J anuary_) 



198 

The issue of 8 February takes candidates 
from a Rostock school into an international 
hotel, where hair-styles and costumes ap­
propriate to the solemnity of the occasion 
are modelled. Dishes suitable for a post­
Jugendweihe celebration dinner are sam­
pled. ("Looking forward to the 
Jugendweihe", Neues Deutschland, 8 Feb­
ruary.) 

On 31 March there appeared a report in 
Neues Deutschland on some of the earliest 
Jugendweihe ceremonies of the 1986 sea­
son, when 30,000 of the annual total of 
some 220,000 made their promises to be 
firm friends of the USSR, and to stake.all 
their talents and all their energies on the 
cause of peace and socialism. It may not be 
a coincidence that the company of 30,000 
took the oath on Easter Day, the day of Re­
surrection. ("The first candidates make 
their promises", Neues Deutschland, 31 
March.) 

Certain well-marked themes emerge 
from the articles published. Though there is 
no doubt about the commitment to 
socialism, there is no statement of atheism, 
no condemnation of God or of Jesus Christ. 
All young people, believers and unbelievers 
alike, can and should take part. The plan­
ning of the Jugendweihe activities does not 

Sources 

spring from any high party command, but 
from the grass roots. Nothing in particular is 
said about the problems of the six thousand 
or so who refuse the Jugendweihe (nearly all 
of them are either believers themselves or 
from church families), but it is made crystal 
clear that such young people are isolating 
themselves wilfully and unnecessarily. They 
condemn themselves to be a fringe group, 
out of the mainstream of society. 

Readers' letters 
From time to time letters from readers, 
sometimes addressed to Erich Honecker 
himself, appear in the columns of Neues 
Deutschland. Occasionally these letters 
come from self-confessed Christians. 

On 19 March a letter from an eleven­
year-old schoolgirl was published. She 
thanked Erich Honecker for his labours on 
behalf of peace, for his policy of full 
employment, for the happiness she enjoyed 

-both at home and at school, and for the civil 
rights which are guaranteed to believers and 
unbelievers alike. Finally she declared her­
self to be a member of the New Apostolic 
Church, and rendered thanks that this 
church enjoys the recognition and support 
of the state. * 

Soviet Press Articles 

Criticism of believers. A new prayer house 
has been built by Evangelical Christians in 
BePtsy. The project was masterminded by a 
member of the church, Grigory Vasil'evich 
Berezovsky, whose way of life is alleged to 
be inconsistent with his Christian faith. 
Members of the church who gave Be­
rezovsky moral support include M. Grab­
chuk, V. Levchenko, P. Pertu, M. 
Rukodainy and Ivan Braga, the husband of 
his elder daughter. It is alleged that the con­
struction materials were illegally obtained. 
A reliable member ofthe church, P. Gul' , is 
reported to have said that he would not 
stand and pray in the same building as Be­
rezovsky. ("A house on the sand", by Ye. 
Zamura and A. Rostovtsev, Sovetskaya 
Moldaviya, 5 November.) A writer reviews 
a new film about the Seventh-Day Adven­
tists. His review is very positive. The film 
shows believers at worship and features the 
testimony of a young university student, 

Mariya Urun, a former Adventist. The film 
is a forthright criticism of the Adventists 
and accuses them of failing to meet their 
social responsibilities and of hindering the 
education of their children. They insist on 
their children not attending classes on 
Saturday. Adventist leaders demand that 
members refuse to serve in the Red Army 
and that they refuse to work on Saturdays. 
Adventist publications come under govern­
ment censorship. because they include 

"The New Apostolic Church is believed to 
have some 100,000 members in the GDR. 
Its spokesmen refrain from comment on 
social and political issues, and party rep­
resentatives have unofficially commended it 
as a model for other religious bodies, on the 
grounds that its members are reliable citi­
zens who devote themselves to religious 
activity without becoming involved in mat­
ters outside their concern. 



Sources 

political material and are often anti-Soviet 
in character. It is possible that the sect re­
ceives support from abroad. ("On the side 
of truth", by D. Sidorov, Molodyozh Mol­
davii, 14 May.) The author asserts that 
Catholics intertwine politics and religion in 
seeking to attain their ideological goals. 
They promote imperialistic and reactionary 
ideas. Changes brought about by John 
XXIII and Vatican 11 opened up new pos­
sibilities of dialogue with socialistic peoples. 
At the same time there were those around 
the Pope who sought to retract these ad­
vances and who opposed those trying to 
relax international tensions. The designs of 
such people are directed specifically at 
priests who are trying on the basis of this 
new theological position to help the poor 
people really in need in Latin America. The 
Vatican continues to be involved inopposi­
tion to this movement. ("Vatican politics 
and religion", by A. Gaidis, Sovetskaya 
Litva, 4 May.) 

Preserving the past. A student of the Samar­
kand State University calls for more atten­
tion to be given to the restoration of historic 
buildings. The mamassah of Rukhabad is 
singled out as an example. Karimov writes 
that resources are at hand and that plans are 
already on the drawing board. The value of 
the project is unquestionable but ineffi­
ciency and hesitation in moving ahead must 
be overcome. ("The sorry fate of monu­
ments", by V. Karimov, Pravda vostoka, 18 
May.) In the Surkhan valley in the Termez 
region of Uzbekistan there are many an­
cient monuments which are now undergo­
ing restoration as a result of the establish­
ment of a regional restoration centre. Work 
on the Khakim al-Termezi mausoleum is 
now complete and work on the Sultan­
Saodat mausoleum complex is in progress. 
Specialists from Bukhara are building an 
oven to bake bricks after the manner of the 
original builders. ("Architectural monu­
ments reborn", Pravda vostoka, 11 Oct­
ober.) The editors have received no satis­
factory reply from Yaroslavl' concerning al­
legations, published in Izvestiya at the end 
of June (issue no. 178), that severalhistoric 
buildings in the old part of the city have 
been pulled down in the last few years with­
out authorisation and in contravention of 
Article 53 of the legal code of the RSFSR. 
In addition to the damage and destruction 
reported in the article, "Standing for cen­
turies, laid low in a moment", the Church of 
Nikoly Mokrovo (1692) is said to be in a 

199 

shocking state of disrepair and the adjoining 
Tikhvinskaya Church is being used as a 
warehouse. All organisations responsible 
for the preservation of the historical and 
cultural monuments of Yaroslavl' must be 
called to a!=COunt. ("Facts which occurred" , 
Izvestiya, 24 September.) Mongolia has 
more than seven hundred unique historical 
monuments including monasteries, palaces, 
temples and castles. These are being pre­
served for future generations. One of the 
most notable of these monuments is the 
Buddhist religious centre - The Erdene­
Dzu monastery, built in the sixteenth cen­
tury and located in the ancient MongOlian 
capital, Karakorum. According to the 
museum director, N. Davadorzh, the 
monastery originally comprised more than 
sixty separate buildings but when restora­
tion work began only about ten were left. 
("An ancient architectural monument", by 
V. Ganshin, Izvestiya, 19 October.) 

Only after forty years of study does the 
Soviet art historian V. Bryusova feel ready 
to write on the subject of Andrei Rublyov. 
This year sees the 625th anniversary of the 
artist's birth and she is working on a study of 
his life and work. R. Armeyev asked 
Bryusova about her assertion that Rublyov 
was a realist despite the fact that his subjects 
were invariably taken from Christian 
mythology. She thinks it odd that educated 
people still consider it foolish to be heard 
using words like trinity, apostle, Luke and 
Matthew. It is necessary to understand 
Christian mythology in order to understand 
Rublyov's art just as it is necessary to under­
stand classical mythology in order to under­
stand the art of Greece and Rome. 
Religious themes were often no more than a 
necessary cloak for the expression of social 
ideas of the time. (" Andrei Rublyov - an 
artist out of the future", by Vera Bryusova, 
Izvestiya, 30 September.) 

Foreigners and Soviet religion. Teachers 
. and religious leaders belonging to the 
American organisation "Bridges for Peace') 
have been visiting Tbilisi at the invitation of 
the Soviet Peace Committee. The group 
visited . the .. Sioni Cathedral· Church, 
Mtskheta and Pasanauri among other 
places of interest. At a meeting with 
Catholicos-Patriarch lliya 11 the need for re­
ligious leaders to increase their efforts for 
peace was stressed. D. Smith, the leader of 
the delegation, expressed thanks for the 
warm welcome they had received. ("Mis­
sions of peace", Zarya vostoka, 29 Sep-



200 

tember.) A meeting for believing students 
was held at the International Students' 
Centre of the Moscow State University dur­
ing the World Youth Festival. Among those 
who spoke were an American Lutheran, 
Catholics from Cuba and Madagascar [sic: 
now Malagasy - Ed. ], a Quaker from Hol­
land and representatives of international 
religious organisations. Myra Blyth, the 
president of the Ecumenical Youth Council 
in Europe, said that the discussion was an 
example of how people at the festival were 
being allowed to say what they' thought. 
Julius Filo, a pastor and lecturer in practical 
theology from Czechoslovakia, spoke 
about religion in socialist societies. ("Mak­
ing their contribution", by T. Korsakova, 
Kornosomol'skaya pravdil, 2 August.) A 
week's holiday in Uzbekistan came to an 
abrupt end for three members of an Ameri­
can tour group, Sally Friedman, Barbara 
Pfeffer and Peter Khelman. The three tried 
to interest worshippers at the Tashkent and 
Bukhara synagogues in applying to emi­
grate to Israel and to America. They were 
politely cautioned after their disruptive and 
provocative behaviour in Tashkent but 
when they repeated this behaviour in 
Bukhara there was no alternative but to 
expel them from the country. ("Invita­
tions", by A. Tyurikov, Pravda vostoka, 20 

. October.) Suvorov describes the phenome­
non of religious .contraband. The motiva­
tion for this activity is the gathering of infor­
mation about "persecution for faith" in the 
USSR. An example of this is the slanderous 
reporting of the case of Vil'chinskaya; the 
daughter of a Reform Baptist presbyter 
from Brest. Organisations involved in this 
activity are Glaube in der zweiten Welt and 
Keston College. ("Lies in 'holy' wrapping" , 

• by A. Suvorov, Sovetskaya Belonissiya, 18 
August.) A reader from Cheleken has writ­
ten to the newspaper to protest about the 
broadcasts of the Iranian radio station 
"Gorgan". This radio station is reported to 
be used by Iranian Islamic clergy hoping to 
stir up unrest in the Soviet Union. A public 
meeting held recently in the Kazandzhik 
district cond~mned these broadcasts and 
the activities of "self-appointed mullahs" 
working within the republic. ('''Preachers' 
nurturing grievances", by L. Berdyeva and 
D. Khommatdurdyev, Turkmenskaya 
iskra, 14 December.) In a programme 
broadcast by Radio Liberty it was reported 
that only 0.14 per cent of the students ad­
mitted to higher education in Moldavia in 

Sources 

1983 were Jews. The figures quoted by the 
presenter were 10,000 for the total admis­
sionsand 142 for the number of Jews. This 
in fact gives a percentage of 1.42 and is not 
at all unreasonable because Jews account 
for approximately two per cent of the popu­
lation of the Moldavian SSR. There· are 
working synagogues in Kishinyov and Tele­
neshty, religious Jewish communities in 
Bel'tsy, Tiraspol' and Bendery, two Jewish 
cemeteries in Kishinyov and one in nearly 
all districts of the republic. ("The statistical 
evidence", by I. Tronin, Molodyozh Mol­
davii, 12 December.) 

Disillusionment of emigres to Israel. . The 
physicist Eitan Finkel'shtein emigrated to 
Israel from the Soviet Union in December 
1983. He was not one ofthe so-called "pris­
oners of Zion" - Jewish nationals such as 
the Leningrad hi-jackers or the spy, Anatoli 
Shcharansky, condemned for a variety of 
criminal offences - but he was an active 
campaigner for the right to emigrate from 
the Soviet Union and wrote numerous arti­
cles about the Jewish emigration movement 
which were smuggled out to the western 
press. Now, after just over a year in the 
"promised land", he has written an article 
in the Jerusalem Post. He claims that ordi­
nary Soviet Jewshave the same life-style as 
other Soviet citizens and that the influx of 
letters from disillusioned emigres in Israel 
causes most Soviet Jews to think that they 
are better off where they are. ("The repatri­
ation game", by Ya, Akshin, Kom­
somol'skaya pravda, 22 !Jctober.) At the 
end .of September a three-part documen­
tary dealing with the emigration of Soviet 
Jews and their problems in the West was 
screened on Belorussian television. The 
film, called "The Story of a Betrayal" , was 
produced by Igor Rudometov and gave par­
ticular attention to the case of Vladimir 
Baranochnik. Baranochnik was born in 
Gomel' in 1959. He completed seven years 
of schooling in the USSR and worked in a 
restaurant, a post office and a shop among 
other places before succumbing to Zionist 
propaganda and emigrating ~o Israel. His 
life in the West compares unfavourably with 
the life he cOuld have enjoyed in the USSR. 
The same can be said for Alexander Aisen­
berg, formerly a Soviet engineer, and 
Anatoli Idlis, a former doctor. ("Ask the 
'sinners' what is the price of 'heaven"', by I. 
Osinsky, Sovetskaya Belorussiya, 22 
November.) 

New rituals. The writer makes a plea for 



Sources 

greater artistic creativity to be applied to the 
development of new rituals. He quotes 
from an article written sixty years ago by V. 
Veresayev in the journal Krasllaya nov' on 
the same subject. Veresayev called for a 
new generation of Pushkins, Scriabins and 
Stanislavskys to create grandiose new tradi­
tions.Bakhrevsky points out that today's 
committees on new traditions are made up 
almost entirely of town and district deputies 
or factory representatives while writers and 
artists are almost completely absent. 
Among other ideas Bakhrevsky suggests 
that the textile town, Orekhovo-Zuyeva, 
might institute an annual cotton festival. 
("Where are the creators of rituals?", by 
Vladislav Bakhrevsky, Pravda, 21 Oc­
tober.) Some interesting experience in.new 
rites, traditions and rituals has been gained 
at Nikol'sky in the Dzhezkazganskaya 
region of Kazakhstan. Z. Chumakova, the 
director of the City Culture Department, 
describes a family festival which lasts three 
days and uses the motto "strong family­
strong state" as its theme. Among other 
traditions the city has a day of remembrance 
and days in honour of different professions 
e.g. metal workers, builders, teachers and 
medical workers. Recently non-alcoholic 
weddings have. become popular in 
Nikol'sky. The entertainment at theseweQ­
dings has been organised by a young 
people's ensemble called" Arman". ("New 
traditions", by Z. Chumakova,· Kazakh­
stanskaya pravda, 7 October.) Languyeva's 
article. is a review of a book by L. A. 
Tul'tseva, Sovremennye prazdniki' i ob­
ryady narodov SSSR (Modem Festivals and 
Rituals of the Peoples of the USSR). 
(Moskva: Nauka, 1985.) As well as discuss­
ing the history and present state of Soviet 
rituals the book contains much valuable 
material on wedding-day traditions from 
various parts of the Soviet Union. This will 
be useful for the many young people who 
want their weddings to be non-alcoholic but 
at the same time cheerful, interesting and 
memorable occasions. ("Wedding arrange­
ments", by I. Languyeva, Komsomol'skaya 
pravda, 17 November.) K. Berdyev is a 
writer from Ashkhabad. He describes good 
and bad examples of rites and rituals from 
his experience of practices in the Turkmen 
SSR. He recalls a case of the payment of 
bride money, kalym, which resulted in the 
daughter disobeying her father's decision 
and leaving home once and for all. Ex­
travagant gifts are often given to newly-

201 

weds and noisy wedding celebrations 
frequently continue into the early hours of 
the morning. Thenumber of so-called "holy 
places", has been increasing in Turkmeni­
stan. An article in the regional newspaper, 
Tashauzskayapravda, had the unfortunate 
effect of stimulating the curiosity of local 
people rather than discouraging pilgrimages 
as had been intended. ("There are customs 
and customs", by K. Berdyev, Pravda, 12 
October.) 

Successes (l/Id failures for atheist propa­
ganda. Kruglov, a lecturer in Marxist­
Leninist ethics, aesthetics and scientific 
atheism at the Belorussian State University, 
suggests some improvements that could be 
made in the draft for a new programme of 
the CPSU. In the. section dealing with 
atheist education he considers that specific 
reference should be made to the need to un­
mask clerical anti-communism and that the 
Leninist principle of not offending the feel­
ings of believers should be emphasised. 
("To educate and convince", by A. Krug­
lov, Sovetskaya Belorussiya, 11 De­
cember.) .. Ermalyuk met Mikhail 
Semyonovich Gulyayev at an agricultural 
engineering works in Lida and conducted 
an interview with him. Gulyayev is a con­
vinced atheist propagandist of many years 
experience. He first came to understand the 
importance of atheist convictions in 1923 
when he was a Young Pioneer. Among the 
events which confirmed him in those con­
victions was the destruction by occupying 
Nazi forces of 35 Orthodox churches, 39 
synagogues, three Catholic churches and 
three other religious buildings in the Brest 
region. ("The position of Gulyayev", by 
Yu. Ermalyuk, Sovetskaya Belorussiya, 17 
December.) The writer notes the inadequ­
acy of atheist work in the Mosty district of 
the Grodno region of Belorussia. In a vil­
lage ·called BOl'shiye Stepanishki there is a 
thriving Pentecostal church. The presbyter 
is Nikolai Minayevich Voinov (aged 57). 
All four of his children broke with religion 
five years ago. In the five-year period since 
then the missionary work of. the church has 
been intensified with the result that 68 new 
members have joined the sect - a figure 
which equals the number of new members 
who joined during the previous quarter of a 
century. In the same five-year period alI the 
22 registered communities of believers in 
the region added only about fifty new mem­
bers between them. The local House of Cul­
ture is a small, neglected hut while the pre-



202 

mises used by the church are clean and tidy. 
The choir has thirty members and they have 
a piano, electric organ and a new amplifica­
tion system. ("Thorns", by V. Kushnev, 
Sovetskaya Belorussiya, 9 June.) Katruk 
reports on the ninth Kushka district party 
conference. "Kushka is situated on the 
Soviet border with Afghanistan and 
counter-propaganda work there is of parti­
cular importance. However, anti-religious 
propaganda is conducted only at a low level 
of intensity and there have been cases of 
party members observing religious rituals. 
In the middle of the present year six com­
munists took part in the religious festival 
called kurban but no firm action was taken 
against them by the patty. ("Looking 
towards tomorrow", by I. Katruk, Turk­
menskaya iskra, 17 November.) Reference 
to the religious situation in Miory was made 
at the 18th Miory district party conference. 
V. S. Sivakov is reported to have raised the 
question of atheist education. An unsatis­
factory situation was said to have developed 
with a total now of 13 working churches, in­
cluding Catholic churches and sectarian 
prayer houses. ("Strictness in evaluation", 
by Yu. Gurtovenko, Sovetskaya Belorus­
siya, 27 November.) The Georgian 
Communist Party has Considered the ques­
tion of atheist education in the Adzhar 
ASSR. There is a need to increase the effec­
tiveness of ideological workers by strength­
ening the personal responsibility of the 
leaders. Commuhists must also take re­
sponsibility for the conduct of members of 
their families. ("In the Central Committee 
of the CP of Georgia", Zarya vostoka, 26 
December.) There have been some note­
worthy successes in atheist work in the 
Chardzhou region of Turkmenistan. Three 
hundred committees have been established 
for the introduction of new rites and tradi­
tions. In the eighteen-month period from 
January 1984 there were 750 showings of 
atheist films in the Chardzhou district 
alone. Atheist work among women is a high 

" priority. It is important to encourage 
women into paid employment and to this 
end 930 pre-school places were created in 
1984. ("Don't be complacent - be on the 
offensive" , by Kh. Charyev, Turkmenskaya 
iskra, 3 December,) N. Kuliyev is the direc­
tor of the Republican Inter-College Faculty 
of Scientific Atheism of the Turkmen State 
University. Although there is an acknow­
ledged need to raise academic standards 
extra-curricular activities play a particularly 

Sources 

important role in the atheist education of 
students. "Days of Atheism" organised at 
the end of the last academic year involved a 
total of about four thousand students. Films 
were shown and visiting lecturers from 
Kazan' and Alma-Ata addressed the staff 
and students. A new 16-hour course on 
Islam and the contemporary ideological 
struggle has now been approved by the 
council of the university. ("Forming a scien­
tific world view"," by N. Kuliyev, 
Turkmenskayaiskra, 29 October.) "We 
often have success": these were the words 
of Valentina Alekseyevna Masterkova 
when interviewed about the work of the 
new House of Scientific Atheism in Bel'tsy 
of which she is the director. The centre com­
prises a planetarium, a lecture hall, a pro­
jection room and exhibition space and as­
sists all people engaged in atheist propa­
ganda in the locality. Some villages near 
Bel'tsy have active religious groups such as 
Baptists and Adventists. The centre tries to 
counteract the influence of these groups 
through the local Komsomol organisations 
at district level and at the factories where 
the believers work. ("We often have suc­
cess", Molodyozh Moldavii, 22 October.) 
R. Platonov, a doctor of historical sciences 
in Minsk, calls for improvements in atheist 
propaganda. Only 8-10 per cent of the 
urban population are practising believers 
but attention needs to be paid to the ten­
dency for religiosity to be passed on to the 
younger generation. As the celebration of 
one thousand years sin~ the introduction 
of Christianity into Kievan Rus' ap­
proaches, western propaganda is increasing 
its efforts to weaken the politico-ideological 
unity of Soviet society, deliberately falsify­
ing the situation of religious organisations 
and believers in the USSR. An active and 
convincing propaganda of communist ideals 
is needed to counter such efforts. ("Atheist 
propaganda: raising its effectiveness", by 
R. Platonov, Pravda, 13 September.) 

Dangers "of mysticism. Pilipenko de­
scribes some of the effects that yoga and 
other modern sects can have on depressed 
young people. Sergei fell into bad company 
through his involvement in a yoga circle. 
His mother wrote to the newspaper asking 
for help and Sergei is now rapidly returning 
to normal with the help of psychiatry. One 
yoga teacher, Maya Kolyada, used to pass 
anti-Soviet tracts to her clients. Other 
articles on this subject were published in 
Komsomol'skaya pravda on 12 April 1983 



Sources 

and on 7 January 1984. ("'The miracle' and 
the boy", by B. Pilipenko, Kom­
somol'skaya pravda, 16 August.) A new 
book by Yeremei Parnov deals with ques­
tions of mysticism and occultism in the 
modem world. Its title is "The Throne of 
Lucifer: Critical Essays on Magic and Oc­
cultism" and it has been published by the 
Politizdat publishing house. The reviewer 
commends it to Soviet propagandists who 
will find its glossary of special terms very 
valuable. A publication on this theme is 
particularly useful because of the need to 
combat the continuing interest in mysticism 
shown by certain sections of the Soviet intel­
ligentsia. ("Devil's round", by Lev Tokarev, 
Literaturnaya gazeta, 25 September.) 

Laws and rights. A brief report on a 
meeting of various leaders dealing with the 
question of how to put into practice legisla­
tion about religious cults. The Councils of 
Ministers of the Georgian SSR and of.the 
nearby autonomous republics were rep­
resented at this meeting. The chairman of 
the Council for Religious Affairs, K. M. 
Kharchev, addressed the meeting. ("Ob­
serving legislation about religious cults", 
Zarya vostoka, 25 May.) Metropolitan 
Filaret was one of the speakers at a press con­
ference in Moscow on 9 December under the 
title ."Real socialism: democracy, human 

203 

rights and international cooperation". He 
stated that religious congregations in the 
Soviet Union enjoy "all the conditions for 
functioning normally, including the possi­
bility of building prayer-houses and build­
ings for worship, and permission to carry on 
publishing work," and claimed that there 
are more than 20,000 religious communities 
of various denominations in the USSR. 
("Guarantee of our rights", by B; Ivanov 
and A. Kuvshinnikov, Izvestiya, 10 
December.) 

Old Believer shuns the world. A further 
report from the upper reaches of the Aba­
kan river where Karp Osipovich Lykov has 
been living in isolation from society for 45 
years. Lykov and his daughter Agafya have 
abandoned their remote dwelling in the hills 
and settled in a new hut not far from the 
river. Karp Osipovich is apprehensive 
about the future. He wishes to end his days 
in the taiga since his faith would not allow 
him to live in the "world". However, as a 
result of the publication of their story in the 
newspapers Old Believer relatives of theirs 
from the Altai have visited them and invited 
Karp and Agafya to live with them. Karp 
Osipovich has shown some interest in this 
idea as a solution for Agafya. C"Taiga im­
passe" ,by V. Peskov, Komsomol'skaya 
pravda, 12 October.) 

Czech Religious Samizdat 

Six years of Inform ace 0 cfrkvi 

"Our aim is to show the true face of the 
state's policy towards the church and how it 
works out in practice." These words are 
taken from the introduction to the first issue 
of a samizdat journal which has established 
itself as the most regular and reliable source 
of information about Christians, especially 
Roman Catholics, in Czechoslovakia, In­
formace 0 cirkvi (Church Information). 
The first issue came out in January 1980 and 
there were seven more issues that year. 
Since then, the journal has been issued 
monthly. In fact, Informace 0 cirkvi (IOC) 
goes beyond its stated aim of showing how 
the state treats the church. It provides the 
reader with what official church publica­
tions fail to provide: a comprehensive 
account of the church in Czechoslovakia 
and throughout the world. 

The first issue began modestly with eight 
pages but the journal gradually expanded 
and now regularly contains at least twenty 
pages. However, a similar format has been 
maintained from the beginning. The jour­
nal opens with an article of a spiritual 
nature, often by a foreign theologian. This 
is usually followed by an account of any 
recent teachings by the Pope or a report on 
his travels. The third section is devoted to 
domestic news and the journal ends with a 
surVey of events in the church in the rest of 
the world. 

It is the third section which is of greatest 
interest, at least to the western reader, for 
here the reader finds uncensored news of 
arrests, . trials and imprisonment of 
believers, as well as public statements by 
prominent clergy, including the primate of 



204 

the Czech Lands (Bohemia and Moravia), 
Cardinal Tomasek. These reports appear in 
various forms. In many cases they are sim­
ple accounts of arrests, house-searches, 
trials and sentences. However, with more 
involved cases, entire judicial and other 
documents are sometimes reproduced. 
Thus, for example, in the January 1984 
issue, the case of Jiff Snajdr and Jan Mokry 
was published. They had been tried and 
sentenced for setting up a Pentecostal 
movement under the auspices. of the 
Catholic Church. This was seen by the 
authorities as an attempt to found an unoffi­
cial Pentecostal Church. However, Cardi­
nal Tomasek intervened on their behalf in a 
letter to the court: 

Every committed Christian 
should know that the "Pentecos­
tal Movement" is part and parcel 
of traditional devotion to the Holy 
Spirit ..... I declare that slIch a 
movement does not constitute 
any sect or unlawful church. 

This letter did not, of course, find its way 
on to the pages of the official press; instead 
it appeared alongside the legal documents 
in the same issue of IOC. 

In some instances, the documentation 
and correspondence ·of a case are so exten­
sive that they have to be reported in instal­
ments, in consecutive issues of IOC. The 
case of Fr Josef Kordfk, a Charter 77 sup­
porter who was heavily involved in the 
production and distribution of samizdat, 
produced a detailed correspondence with 
his bishop and a large number of legal docu­
ments, most of which appeared in IOC; 
these instalments were eventually compiled 
into a· samizdat book which appeared in 
1983 under the title A Book Which Should 
Be Unnecessary. 

A certain rhythm has established itself in 
the journal over the years and this is based 
on the main feasts in the church's calendar: 
Christmas, Easter, the main saints' days 
and notable anniversaries. Of these anni­
versaries .the most important, in the context 
of Czechoslovakia, at least, is the anniver­
sary of the death of St Methodius, which is 
traditionally held to be on 7 July. Since 
1981, the July issue of Informace 0 cirkvi 
has had a special feature stressing the mis­
sionary work .of St Methodius and his 
brother St Cyril, who are known as "The 
Apostles to the Slavs" or "The Enlighteners 
of the Slavs". From 1984 onwards, increas­
ing attention was given to the two saints in 

Sources 

anticipation of the I, looth anniversary of 
the death of St Methodius in 1985. In the 
May issue of 1984, IOC reported that Cardi­
nal Tomasek had invited the Pope to attend 
the anniversary celebrations the following 
year. The June issue carried the Pope's 
acceptance, although the government sub­
sequently refused him permission to attend 
on the grounds that the celebrations were a 
purely internal affair and that his presence 
would therefore be inappropriate. In 1985, 
the anniversary was given coverage in all 
but one of the 12 issues of IOC. In the issues 
preceding the July celebrations, the mood 
was one of joyful anticipation which was 
summarised in the June issue in an article 
ending with the words "See you at Velehrad!" 
The subsequent rally at Velehrad provided 
material for countless samizdat reports, 
many of which appeared in IOC.· The 
mood of these reports is undeniably trium­
phant and the rally was clearly a great 
morale booster for Catholics and, to an ex­
tent, other Christians throughout the 
country. 

It is worth mentioning the attention given 
by the journal to the affairs of the church 
throughout the world and especially in the 
rest of Eastern Europe and in the Soviet 
Union. Its information comes from a vari­
ety of sources. One has only to look at issue 
No. 2 of 1980 to find the Chronicle of the 
Lithuanian Catholic Church being quoted: 
IOC reproduces an article from the 26th 
issue of the Chronicle, which examines 
problems faced by Lithuanian seminarians. 
However, it is unlikely that the editors re­
ceive the Lithuanian original of the Chron­
icle: it is more probable that they get hold of 
the English translation which is produced in 
the West, and so -there is a considerable 
delay before any article from the ChroniCle 
is reproduced in IOC: after all, the 26th 
issue ofthe Chronicle came out in 1977. The 
use of CLCC as a source, therefore, is con­
fined to dealing with long-standing prob­
lems for Catholics in Lithuania rather than 
fresh news. On the other hand, the same 
issue of lnformace 0 cirkvi carried a report 

* A Chronicle item about the anniversary 
preparations in Eastern Europe appeared 
in RCL Vo!. 13 No. 2, pp. 218-20. For an 
account of the events in Czechoslovakia as 
portrayed in various samizdat accounts, see 
RCL Vo!. 13 No. 3, pp. 261-65, and the 
CommentsectionofRCL Vo!. 14 No. 1,pp. 
77-80. 



Sources 

of the then relatively recent arrests of Frs 
Gleb Yakunin and Dmitri Dudko who were· 
arrested on 1 November 1979 and 15 
January 1980, respectively. The journal 
goes on to give an outline of Fr Yakunin's 
clashes with the authorities as well as to re­
produce a letter addressed to Italian 
Catholics by Fr Dudko, written in July 
1977, and reprinted in Russia Cristiana No. 
5 (155), 1977. The journal also receives in­
formation on the Soviet Union from En­
glish sources: this is shown in the April 1984 
issue which carried a report of the hunger 
strike undertaken by the Leningrad Baptist 
rock group, "The Trumpet Call", headed 
by Valeri Barinov. The journal refers to the 
group by its English, rather than its Russian 
name, and this would imply that the infor­
mation was received from western sources. 

The journal's editors are also anxious to 
report any coverage given to the church in 
Czechoslovakia by the western media. This 
was shown, for example, in the June 1985 
issue, which reported the response by Vla­
dimir J anktl, president of the Secretariat for 
Religious Affairs of, the government in 
Czechoslovakia, to an open letter by the 
editor of the Catholic Herald of London. 
The issue at stake was the case of Jana 
Micianova, a Slovak teacher who, despite a 
strict atheist upbringing, converted to 
Catholicism and lost her job after enrolling 
her son in religious instruction classes. In­
formace 0 cirklli provides a ~hort summary 
of Janktl's letter, which claims on the one 
hand that J ana Micianova was no longer fit 
to teach (though he does not elaborate on 
this), and on the other hand that she, along 
with any other citizens of Czechoslovakia, is 
perfectly free to attend any religious service 

205 

she may choose. He says that the law for­
bids preventing people attending religious 
ceremonies as much as it forbids forcing 
religion on someone else. lnformace 0 

cirklli comments that if this really is the law, 
then it should be applied, and that the case 
of Jana Micianova indicates that the law is 
not being applied. ,The journal's commen­
tary ends by reporting that in November 
1984, Jana MiCianova was interrogated by 
the secret police, who wanted to know how 
information about her case had reached the 
west. In the light of this, the journal says 
that it is hard to believe that her case was 
one of her unsuitability to teach, rather than 
one of religious persecution. 

The coverage that lnformace 0 cirklli 
gives to the church in other countries is ex­
tensive and is, in its way, a gentle reminder 
that despite the occasional reporting of 
cases such as that of Jana Micianova, the 
plight of the church in Czechoslovakia does 
not receive the reciprocal attention in the 
west that it deserves. 

lnformace 0 cirklli has now entered its 
seventh year. In the 25-page issue of 
January 1986 we read, inter alia, protest let­
ters by Frs RudolfChudy and Anton 
Srholec, priests who lost their licences to 
carry out their pastoral duties after they led 
youth groups on the Velehrad rally. This 
issue also carries a detailed report ofthe Ex­
traordinary Synod of Bishops in Rome in 
December 1985 as well as snippets of news 
about church affairs in other countries, in­
cluding Poland, Albania and Latin 
America. In other words, this issue reaches 
and goes well beyond its aim stated in the 
original eight-page issue of January 1980. 


