
Sources 

This section of the journal provides a selec­
tive bibliography of officially published 
newspapers and periodicals and unofficially 
published documents from the Soviet 
Union and some countries of Eastern 
Europe. It replaces the Bibliography sec­
tion which appeared in the first nine vol­
umes of RCL. Keston College continues to 
provide a separate, fuller bibliographical 
service, as detailed below. 

RCL began listing all Soviet religious 
samizdat from the beginning of 1972, as well 
as earlier documents as they reached the 
West. Since RCL No. 3, 1978, this section 
has become selective. The Sources section is 
also selective. However, Keston College 
will provide a full bibliography of Soviet 
religious samizdat upon request. This is up­
dated periodically as new documents are re­
ceived. Readers may request bibliographi­
cal summaries of all religious samizdat, or of 
specified denominations only. The sum­
marij!s will be in photocopied form, with 
four'l summaries per photocopied page. 
Prices will be as for photocopies of com­
plete documents (see below). 

Starting with RCL Nos. 1-2,1981, a new 
system has been introduced for listing 
Soviet religious samizdat. The number now 
given in' square brackets at the end of each 
item corresponds to the document number 
in Keston College's archive. When ordering 
copies of documents for which· no'other 
published source is given, please quote the 
relevant reference number(s) .. 

Where no other published source is 
given, a Russian (or other. original 
language) text is available from Keston Col­
lege unless otherwise stated. Researchers 
who wish to order copies of these docu-

ments are invited to do so, but are asked to 
observe the following conditions. Where a 
published source is given, texts should be 
ordered directly. Texts ordered from Kes­
ton College cost lOp per page (plus 15 per­
cent VAT, UK only); postage will be added 
to the bill. 

It is not possible at present to provide a 
complete bibliographical service for other 
countries of Eastern Europe, although 
selected items will be featured in Sources. 
Information about Romanian, Czech, 
Slovak and Polish documents is available 
from the Romanian, Czechoslovak and 
Polish researchers at Keston College. En­
quiries about documents from other coun­
tries should be directed to the archivist. 

Keston College would be pleased to re­
ceive full texts of samizdat documents in 

. readers' possession but not yet received at 
its office. Please check with the archivist. 

Please note that the transliteration sys­
tem used in the Soviet section of Sources is 
based on the Russian spelling of names and 
places, except in cases where the original 
language uses the Roman alphabet. 

This section of Sources features selected 
items from (a) recent Bulgarian press 
coverage of the country's Turkish Muslim 
minority; (b) official Soviet religious pub­
lications; (c) summaries of samizdat (self­
published material) from or about religious 
groups or individuals in Romania; (d) the 
officially published Yugoslav Croatian 
Catholic news service, AKSA. 

RCL No. 3, 1985, covered selected 
articles from official Soviet religious pub­
lications for the period November 1984 to 
March 1985. The present issue covers the 
period March to June 1985. 



82 Sowces 

Bulgarian Press Articles 

Coverage of the Turkish Muslim minority 
issue in Bulgaria has been extensive in the 
Bulgarian press. From late 1984, wide­
spread reports appeared in the western, 
Turkish and Islamic media of a renewed 
campaign being conducted by the authori­
ties against the ethnic Turks in Bulgaria. 
For years, the government has been trying 
to achieve the "Bulgarisation" of this basi­
cally Islamic minority which now represents 
some ten per cent of the country's popula­
tion of about nine million - and is increas­
ing. The recent campaign was thought to be 
connected with a desire to produce an un­
controversial image of a "one-nation state" 
for the purposes of a national census due in 
December 1985. An important obstacle to 
the full integration of the Turkish minority 
has been their unwillingness to abandon 
their Islamic names and adopt Bulgarian­
sounding ones. Turkish villages were re­
ported to have been cordoned off and their 
inhabitants rounded up and forced, some­
times at gun-point, to sign documents ac­
cepting Bulgarian names. Allegations were 
made that the security services used physi­
cal violence against those who refused to co­
operate; there were reports of imprison­
ments and forced resettlement as well as 
rumours of hundreds of deaths (New States­
man, 8.3.85; Amnesty International News­
letter, December 1985). Measures repor­
tedly taken by the authorities include the 
abolition of Turkish schools and the teach­
ing of the Turkish language, the banning of 
Islamic holidays and traditional religious 
ceremonies, the discontinuance of separate 
.Muslim cemeteries and the closure of some 
'inosques (Sunday Times,J7.2.85). Turkish­
language radio broadcasts were suspended 
and fines imposed for speaking Turkish in 
public. A number of Turks have reportedly 
sought refuge in Greece and Romania (The 
Times, 22.3.85, The Guardian, 28.1.85, 
Daily Telegraph, 11.2.85). When President 
Kenan Evren of Turkey wrote to Todor 
Zhivkov, the Bulgarian leader, in the early 
days of the present dispute; tHe latter re­
plied that he would investigate reports of ili­
treatment "in a spirit of neighbourliness" 
(Daily Telegraph, 25.1.85). However, fol­
lowing further persistent allegations of per­
secution,. the Bulgarian authorities clearly 
felt it necessary to present, through the 
media, a firmer response to their critics. 

On 29 March 1985, Olecheslven Fronl 
(Fatherland Front, a major national daily) 
reported that the Imams of the Silistra and 
Burgas districts had signed resolutions to 
the effect that the Muslims in their areas­
and all over the country - had full freedom 
of conscience and the right to practise and 
profess their religion. Referring to the 
name-changes that had been taking place, 
the Silistra area Imams declared that 
Muslims had "sufficient reason" to agree, 
"not only because we feel that we are an in­
separable part of the Bulgarian people, but 
also because Turkey has been trying to use 
our names as a justification for her claims to 
us, for speaking on our behalf, for arbitrar­
ily determining our nationality." In the 
course of the following two weeks, the same 
newspaper carried further resolutions, 
signed by the Imams of the districts of Tol­
bukhin, Varna, Sliven, Razgrad, Shumen, 
Ruse; Plovdiv, Stara Zagora, Haskovo, 
Turgovishte and Kurdzhali. 

Other items of a similar nature appeared 
in the Bulgarian press during March: Sofia 
News, the English-language weekly, 13 
March; OlechesIVen Fronl, 22 March; 
Slivensko Delo, a provincial paper from Sli­
ven, reported by Tanjug, 28 March. 

On 10 April 1985, Sofia News published 
an article, "Lessons in religious tolerance 
and loyalty" by Ventsel Raichev, featuring 
the Banya Bashi mosque in Sofia and in-' 
c1uding an interview with the Imam, Assen 
Assenov. The latter expressed his indigna­
tion at the "slanders" contained in Turkish 
and western press accounts of the persecu­
tion of Muslims and. the desecration of their 
shrines. He himself had decided, some time 
previously, to "restore" his Bulgarian 
name. "There can be .no question about 
pressure or coercion." 

On 24 April 1985, the same newspaper 
carried a report by Pavel Tanev, describing 
the brief tour by a number of diplomats to 
Muslim areas of Bulgaria, including visits to 
the mosques in Razgrad, Shumen and 
Suvorovo.Workers from these areas were 
quoted in support of the contention that the 
process of name-changing was taking place 
on a purely voluntary basis. 

Further articles appeared in Sofia News 
on 1 May 1985 ("Bulgaria has no spare citi­
zens") and on 8 May 1985 (" 'Lending' your 
problem to your' neighbour", by Stoyan 



Sources 

Savov). These responded angrily to the 
pressure being exerted on behalf of Bulga­
rian Turks by the Turkish government and 
media and, at the same time, attacked the 
United States embassy in Sofia, "which dili­
gently supplies western reporters and dip­
lomats with fantastic news about the 'exter­
mination of entire Muslim villages'." 

In June, a Turkish radio report quoted 
the Bulgarian newspaper Novo Svetlina 
(New Light) (formerly bilingual in Turkish/ 
Bulgarian) as claiming that fasting during 
the holy month of Ramadan was nothing 
but a destructive superstition. "We do not 
need any kind of religious traditions," the 
paper is reported to have said. "Those who 
fast cannot work properly." 

On 26 July 1985, Otechestven Front pub­
lished a declaration signed by a group of in­
tellectuals and public figures who had "re­
stored" their Buigarian names. They stated: 
"A whole century has already seen the con­
tinuing process of regeneration among the 
descendants of those Bulgarians who, in the 
course of the five-centuty-long Ottoman 
domination, were subjected to' obligatory 
Islamicisation and national assimilation." 
"Yes, we are Bulgarians who, of our own 
free will, with conviction and in full con­
sciousness of our action; have renounced 
the' names alien to our Bulgarian ethnic 
roots. " 

From August 1985, following what Bul­
garian radio described as "gross sland"rs 
against Bulgaria.' .. in connection with the 
regenerative process among tbe Bulgarian 
Muslim population" by the Turkish Foreign 
Miriister, further anti-Turkish and self­
defensive articles appeared in the Bulgarian 
press. (Otechestven Front, 23:8.85, 28.8.85, 
6.9.85, Rabotnichesko Delo (Workers' 
Caush 3.9.85.) , 
, Recent articles in the Bulgarian news­

papers have continued to single out the Tur­
kish government and media for special con­
demnation. Following representations 
made by Turkey at the UNESCO General 
Conference in Sofia in October 1985, on be­
half of the Islamic minority in Bulgaria, 
Ventsel Raichev wrote in Sofia News 
(16.10.85): "The lies and insinuatiorlscon­
cerning destroyed mosques and desecrated 
Islamic monuments etc., which were car­
ried by the Turkish press and which, re­
grettably, Minister Emiroglu repeated from 
the high rostrum of the UNESCO session, 
were categorically disproved earlier this 
year during the numerous visits by hun-

83 

dreds of Turkish and other foreign jour­
nalists and by diplomats from Islamic and 
other countries to various parts of Bulgaria, 
including those inhabited by large numbers 
of Muslims." 

Otechestven Front published an article on 
12 November 19R5 by Orlin Zagorov, en­
titled "The re-born spirit of selt~know­
ledge", ascribing "historic significance" to 
the "restoration of the Bulgarian names of 
part of our people" and returning to the 
attack on Turkish attitudes. On 26 
November 1985, the same newspaper, 
quoting a West German professor (Tessa 
Hofmann), condemned Turkey for 
wholesale, discrimination against Christ­
ians. (This item was taken up on the follow­
ing day by Sofia News, under the headline: 
"Christians, a target of genocide in Tur­
key".) 

On 28 November 19R5, Otechestven 
Front published an "open letter" to the Tur­
kish Prime Minister, Turgut Ozal, signed by 
61 "Bulgarians of the People's Republic of 
Bulgaria who have restored their names." 
The signatories included people from a vari­
ety of professions and occupations, includ­
ing members of the Central Committee of 
the Bulgarian Communist Party and of the 
State Council, public figures, scientists, 
writers, journalists, artists, athletes, stu­
dents, workers, etc. The letter was also 
signed by the Chief Mufti and a number of 
district Muftis. The actions of the Turkish 
premier on behalf of the Turkish ethnic 
minorityin Bulgaria weredescribedas' 'a very 
crude provocation against the Bulgarian 
people arid the people of the Republic of 
Turkey" and a breach. of "elementary 
political ethics". " You and yourfollowers, " 
states the letter, "are trying to disguise your 
chauvinistic claims under the veil of concern 
for the rights of Muslims in Bulgaria ... 
Your attempt to pose as a spokesman for 
the Muslims in Bulgaria is strange and out­
rageous ... " 

On 11 December 1985, Sofia News 
printed the text of a letter from Miryan Top­
chiev, the Chief Mufti in Bulgaria, addres­
sed to the Secretary General of the 
Organisation of the Islamic Conference. 
Topchiev spoke of Turkish'press reports al­
leging that coercion was being used against 
Muslims in Bulgaria and observed that-"in a 
number of cases these allegations are being 
connected with your esteemed name." '(See 
Keston News Service No.' 221, 21.3.85, 
p. 9.) The Chief Mufti reaffirmed that the 



84 

Muslim community enjoyed complete free­
dom of worship and the support of a bene­
volent state. Speaking of the name­
changing process, he again asserted that this 
was occurring "spontaneously", "without 

Sources 

coercion" and without any encroachment 
on the "religious affiliations and feelings" of 
Muslims. "The faith and the devotion to 
Allah need not be linked to the bearing of 
Turkish names. " 

Soviet Religious Press Articles 

Journal o/the Moscow Patriarchate (Zhurnal Moskovskoi Patriarkhii) 
Russian edition Nos. 4-8/1985 

All these issues of the journal begin with 
greetings and reports connected with 
various anniversaries. In the reports on the 
life of the church, one article especially 
stands out: the new Abbess of the Gor­
nensky convent (near Jerusalem - Ed.), 
Feodora writes about the pilgrimage by sis­
ters of the cloister to the holy places of 
Egypt. (No. 7,pp. 15-19). A new head has 
been appointed at the convent in 
Mukachevo in western Ukraine 
Feofaniya (No. 5, p. 21). It is one hundred 
years since the death of the great Siberian 
church historiographer, Protopriest Alex­
ander Sulotsky, and the Life of the Church 
section includes an article by Protopriest 
Boris Pivovarov, devoted to his life and 
work. (No. 6, pp. 11-20). In the same sec­
tion there appears a report on the death of 
two great Russian priests from abroad -
Bishop Fyodor (formerly of San Francisco 
and California, but who died in retirement 
in Russia), and Protopriest Turintsev, head 
of the Trinity church centre in Paris. (No. 8, 
pp. 27, 34-35). 

The sections devoted to sermons include 
valuable spiritual teachings by the Holy 
~Fathers. 

A sizeable part of the journal is occupied 
by reports on the peacemaking activities of 
the Russian Orthodox Church. 

Fraternal Herald (Bratsky vestnik) 
Nos. 2/85 (March-April) and 3/85 (May-June) 

Issue No. 2 contains six items in -the 
"Spiritual articles" section: thtee of them 
continuations of series from previous issues. 
including the detailed commentary on. the 
Acts of the Apostles by P. K. Shatrov, 
which has now reached chapter nine. The 
"Christian Unity" section looks back to 
Christmas and New Year greetings received 
by the Baptist Union and its leaders and 

The Bulgarian Church commemorates 
the preacher and miracle-worker I van 
Rilsky (SI. John of Rila) (No. 5, p. 55). In the 
same issue (p. 55), a report appears on the 
death of Metropolitan Zinovy of Tetri­
Tskaro of the Georgian Orthodox Church. 
The Bulgarian church centre in Moscow 
held solemn celebrations in honour of the 
death of Apostle Methodius (No. 8. p. 61). 

The section "Ecumenical Contacts" in­
cludes information on the numerous ex­
change visits and meetings of representa­
tives of the Russian Orthodox Church with 
those of other churches. 

The theological section continues to pub­
lish the works of Fr Lev Lebedev. "The 
Russian Orthodox Church in the mid-17th 
century, as seen through the eyes of Arch­
deacon Pavel of Aleppo". "The mystic 
nature of repentance" is the theme of the 
section "Theological Practice". In Nos. 4-6 
there appear articles by Protopriests Gen­
nadi Nefedov and Alexander Kulikov, on 
the practice of confession; an article by 
Bishop loann of Smolensk"on the dogma­
tic-moral significance of repentance" . 
appears in Nos. 7~8. 

A 1985 Orthodox calendar has been pub­
lished in Ukrainian. A description of this 
publication is given ,by V. Nikitin. (No. 7, 
p.80). 

chronicles participation in international 
conferences. V. L. Fedichkin, .superin­
tendent pastor for Moscow and some sur­
rounding regions, took part in the Confer­
ence of European Churches consultation on 
the WCC document "Baptism. Eucharist 
and Ministry" in December 1984 in West 
Germany. [he also took part in a follow-up 
consultation in November 1985 in England 



Sources 

- Ed.J. In January 1985 the annual confer­
ence of the Youth Committee of the Euro­
pean Baptist Federation took place for the 
first time in the USSR at the offices of the 
Union's Ukrainian superintendent in Kiev, 
enabling a large representation of Soviet 
Baptist young people to be present. Some 
of the papers presented at the conference 
are quoted extensively. The section also 
looks forward to the marking of the fortieth 
anniversary of VE Day with an appeal not­
ing the Soviet Baptists' contribution to the 
Soviet war effort during the Second World 
War and expressing support for peace in­
itiatives and the resumed Geneva arms 
talks. 

The "Voice of Christians in defence of 
peace" section carries a report of a round­
table conference held in Moscow as a fol­
low-up to the 1982 Religious Peace Confer­
ence and the text of the letter sent by the 
meeting to President Chernenko. A histori­
cal article on the Mennonites briefly covers 
the origins of the church and its develop­
ment in Russia during the 19th centur'y. 

Both issues contain reports from local 
churches, with 22 pages in No. 2, including 
six full-page photographs; No. 3 has six 
pages, but no photographs. In No. 2 this 
section includes an extensive obituary of the 
Union's honorary president, lI'ya Ivanov, 
who died on I February 1985 aged 87. He 
was the Union's treasurer from 1948 until 
1966, when he was elected President ofthe 
Union. He retired in 1974. The issue also 
notes the delivery of 42,000 books at the 
end of 1984, as well as the regular issue of 
yearbooks for 1985 in Russian, Latvian and 
Estonian; 15,000 new hymn books with 
music, and 7,000 German hymn books, as 
well as 10,000 New Testaments in a new edi­
tion ,including parallel references had been 
print~d in the USSR and 10,000 Bibles had 
been imported from the United Bible 
Societies. A German New Testament was 
at the printers and was to be published in 
7,000 copies. 

No. 2 includes a report on the conference 
of ministers from the RSFSR held in Kuiby­
shev 15-16 February 1985 in preparation for 
the national congress held in March. Over 
two hundred representatives attendeC! to lis­
ten to reports from President A. Ye. 
Klimenko, General Secretary A. M. 
Bychkov and Vice-President V. Ye. Log­
vinenko. The conference re-elected Log­
vinenkb as superintendent for the RSFSR, 
elected three deputies (one Baptist, one 
Pentecostal and one Mennonite) and an 11-

85 

man ministerial advisory council. Both is­
sues contain the usual round of reports of 
ordinations and baptisms. The registration 
of new congregations is reported in Or­
lovka, Rostov region and SokaI. L'vov 
region (both Pentecostal churches) and 
Namangan in Uzbekistan. New or recon­
structed churches were consecrated in 
Lesozavodsk, Primorsky krai in the Far 
East; Gorka and Krasnoye in Minsk region; 
Viktorovichi, Brest region; Tashkent; AI­
malyk, Uzbekistan; Nebit-Dag, Turk­
meniya; and for the German congregations 
in Angren and Gazalkent in Uzbekistan. 

The remaining 72 pages of No. 3 are de­
voted to reports on the 43rd All-Union 
Congress held on 21-23 March 1985 (see 
also Chronicle report in RCL, Vol. 13, No. 
3, Winter 1985). General Secretary 
Bychkov's report occupies twenty pages. 
An overall increase in membership is 
claimed but the published report omits the 
detailed figures given by Bychkov to the de­
legates, mentioning only the closure of 35 
poorly attended rural churches. Similarly 
the Bratsky vestnik version of Bychkov's re­
port on publications contains only details of 
its own circulation (11 ,000 copies), but not 
the detailed breakdown of over 120,000 
books actually presented by Bychkov. 

Similarly the published version of trea­
surer N. A. Kolesnikov's financial report 
contains no figures and the breakdown by 
age and sex of delegates presented by the 
Chairman of the Mandate Committee 
which examined the credentials of the dele­
gates is also missing. However, the figures 
showing the church positions of all the dele­
gates and the educational levels of all but 
two of them are included and the 
nationalities present (15) are also listed -
but not the numbers of each national group. 

Greetings from the relatively few foreign 
guests are covered prominently, but the 
contributions from the floor of the congress 
are of necessity briefly reported. Appa­
rently all speakers are listed, but the report­
ing concentrates on the devotional side of 
their remarks at the expense of business 
matters raised. Nevertheless, issues discus­
sed by delegares are mentioned in the re­
ports. Representatives of independent Bap­
tist and Pentecostal churches present as 
guests also addressed the congress. 

On the third day of the congress the elec­
tions to the Union's Council took place in a 
closed session. President A. Ye. 
Klimenko's retirement was announced and 
the proposal to elect him honorary presi-



86 

dent was accepted unanimously by the dele­
gates. The election of the Council by a show 
of hands followed. Presumably the voting 
was not unanimous - otherwise the report 
would say so - but as far as is knownall the 
candidates put forward were elected': in­
cluding P. K. Shatrov Who had faileditl be 
elected at the previous congress in 1979 and 
thereby lost his position on the Union's 
executive body, the Presidium. The Coun­
cil's membership was increased from 31 to 
33, with nine non-voting members as 
before. Two of the previous non-voting 
members were elected as full members. Of 
the previous full members four retired and 
6ne had emigrated mid apart from Shatrov 
four new members were elected as full 
council members for the first time. Among 
the non-voting members and the auditing 
committee the turnover was greater, with 
five new nOri-voting. members and three 
new auditing committee members out of 
seven. 

The new Council withdrew to elect a new 
Presidium, which as before has 13 members 
(plus the honorary president). V. Ye. Log-

Muslims of the Soviet East 
English Edition 
Tashkent: Nos. 1-2: 1985 

Of the major publications produced by the 
Russian Orthodox, Baptist and Muslim 
centres in the Soviet Union, it is the latter 
that is generally the least informative about 
the internal life of their religious commun­
ity.This applies even more than usual to the 
most recent issues, whose prime concern is 
the fortieth anniversary of the 'end of the 
"Great Patriotic War" and the struggle for 
,peace in the modern world. , 

In No. 1 an Appeal from the heads of the 
four Muslim Religious Boards of the USSR 
stresses that in the fight against the German 
enemy the united Soviet people stood firm, 
and that Muslims stood side by side with 
those of other confessions. CentraL ,Asian 
Mufti Shamsutdinkhan ibn Ziyautdinkhan 
makes a similar. point in a sermon repro­
duced in No. 2, propagating the official 
Soviet line which favours the inlegrai:ion of 
Central Asians into the broader Soviet 
people rather than their development as a 
separate entity. 

Both the appeal and the sermon. move 
easily from rejoicing in the Soviet victory to 
a denunciation of those who instigate hostil­
ity and war in the present era, notably "im-

Sources 

vinenko was elected president, and two new 
members were elected, replacing two who 
retired: J. Tervits, formerly a non-voting 
member, and S. F. Karpenko. Four non­
voting members were elected, all new, one 
of them, Yu. Meriloo, the new Estonian 
superintendent, also being a new member 
of the Council. M. V. Melnik was re­
elected as Chairman of the auditing com­
mittee. 

At a final session the new membership of 
the Presidium was announced and ap­
proved by the congress, and the retiring 
members were thanked for their work, after 
which Bychkov and Logvinenko made clos­
ing addresses. 

The issue also contains the texts of a re­
solution on the work oftheUnion passed by 
the congress, a letter to all Evangelical 
believers in the USSR and an appeal to 
Christians worldwide, which while focusing 
on world peace briefly reviews the work of 
the Union over the previous five years, not­
ing the increase in membership of 40,000 
and the 12(},(}(}(} books distributed. 

perialists". Both single out in particular the 
so-called Star Wars programme of the 
United States as a major threat to peace and 
to improved interriational understanding. 

Most issues of the journal carry at least 
one or two items setting out the benefits 
brought to Central Asia by Soviet rule, and 
in these. two issues the subject covered is the 
restoration of ancient religious architecture. 
For example, an Institute attached to the 
Uzbek Ministry of Culture is undertaking 
major work in the ancient town of Khiva. 
More interesting perhaps is the mention of a 
newly restored mausoleum of the scholar 
and Sufi Abu Abdullah Muhammed(better 
known as HakimatTermezi) near the town 
of Termez in Uzbekistan. No. 2 mentions 
that this site has many .visitors - the word 
"pilgrims': is avoided - who respect the 
memory of the great man or who wish to ad­
mire "the harmony and proportion of the 
architectural forms". 

Though the Sufi brotherhoods are illegal 
in the Soviet Union, the officially-recog­
nised Muslim establishment has refused to 
condemn them explicitly. Indeed it has 
been reported that the late Central Asian 



Sources 

Mufti Ziyautdinkhan ibn Babakhan was 
actually a member of the Naqshbandiya 
order, which indicates that caution should 
be exercised in drawing too fine a distinc­
tion between the official and unofficial 
Muslim communities. Muslims of the Soviet 
East makes not infrequent condemnations 
of visits to holy places associated. with some 
Sufi "saints", yet at the same time it pub­
lishes articles or comments implicitly 
favourable to Sufis of past generations. 

In their theological sections both issues 
under review discuss the question of the col­
lectors and interpreters of hadith (traditions 
concerning the life of the Prophet). ·No. 2 
devotes an article to one of the works of al­
Bukhari, the great Central Asian commen­
tator noted for his rigorous approach in 

87 

analysing the true and false hadith. The 
article reports that the Central Asian Board 
has recently re-published his book A I-A dab 
al-Mufrad which contains the moral and 
ethical precepts of Mubammed. 

As usual the comings and goings of 
foreign visitors. are reported, with quotes 
from Yemeni, Indian and other guests ex­
pressing their favourable impressions of life 
in the Soviet Union and commenting on the 
freedom of conscience enjoyed by Soviet 
Muslims (No. 2). 

Finally, the continued opening of a small 
number of new mosques is reported, includ­
ing one in the Dzizhak.oblast in Uzbekistan 
(No. 1) and several in the ash oblast of Kir­
giziya (No. 2). 

Romanian Religious Samizdat 

Collections of short essays and letters 

During 1984 and 1985 Keston College re­
ceived three collections of short pieces by 
various authors in Romania, all of whom 
appear to be Baptists. 

The first, compiled in 1983 or early 1984, 
begins with a short prayer, followed by an 
introduction in which the compiler says he 
believes wholeheartedly "that it is good to 
write about the daily life of the believers in 
our country at this time". Several of the 
articles in this collection are addressed to 
Christians in the West, and speak of the' 
practical problems of the believer living in 
an atheistic society, where the lie is a "way 
of life, thought and expression": On a more 
posifive note, there are several letters, or 
extracts from letters, in which children 
recount their experiences of unofficial sum­
mer camps in the mountains, run by Christ­
ian leaders who gave them spiritual teach­
ing as well as opportunities for physical 
recreation. . 
. The other two collections, ·also anonym­
ous and undated (but evidently written 
between November 1984 and March" 1985), 
contain much written by, or about, 
children. There are several articles about 
the distribution of questionnaires to school­
children and students requiring them to give 
information about their own and their 
families' religious beliefs and practices. One 
article consists of a selection of points from 

those questionnaires .. 
There is an account of, and commentary 

on, the demolition of the Baptist church at 
Bistrila, which took place on 9 November 
1984, and a summary of recent and current 
problems regarding the building, repair or 
extension of other Baptist churches in 
various parts of the country. Much of the 
material is positive in tone, however: there 
is one piece, for example, entitled "Good 
news from Romania!", in which the writer 
talks of the thousands who have abandoned 
the materialist world-view and have found 
faith in Christ .. l. (No title, anonymous, un­
dated, 14 pp. (Ra/Bap 1984). Photocopy.) 
2. (No title, anonymous, undated, 21 pp., of 
which one is missing. (ROfBap 1985). 
Photocopy.) 3. (No title, anonymous, un­
dated, 5 pp. (ROfBap 1985). Photographs 
of typewritten pages. English translation 
available. ) 

Closure of Giil-ljani Baptist Church 

Two docu~ents have been received co~­
cerning the closure on 15 October 1984 of 
the Baptist church in the village of Giiujani 
(about 100 miles north-west of Bucharest) 
and its appropriation for use as a nursery 
school. 

The first, addresse~ to "my brothers all 
over the world and in my country", is an 



88 

appeal by Petre Popescu, who built the 
church and was the lay pastor. He gives an 
account of what had happened to the 
church, but concentrates more on his per­
sonal situation: he had been fined 30,000 
lei (about a year's pay) and, at the time he 
wrote (about February 1985), he had been 
denied his rations of food and fuel for the 
past six months because his identity card 
had been withdrawn. 

The second document, of which Keston 
College has received two slightly different 
versions, is anonymous; this gives a fuller 
account of the events surrounding the con­
fiscation of the church building. This docu­
ment is dated 12 June 1985, and concludes 
with a report of the arrest of Popescu on 26 
April; a note appended to one copy in early 
August reports that he was relealjed after 
two months in prison. I. ((Appeaf) to "My. 
brothers all over the world and in my 
country" by Petre Popescu, undated, I p. 
(ROlBap 1985). Handwritten carbon 
copy.) 2. (Situation of the Christian Baptist 
Church, Giiujani, Vflcea, anonymous, 12 
June 1985,2 pp. (ROlBap 1985). Two ver­
sions, both handwritten, one with two sen­
tences added later.) 

Appeal by Father Calciu 

Between his release from prison on 20 
August 1984 and his emigration to America 
almost a year later the Romanian Orthodox 

Sources 

priest Gheorghe Calciu-Dumitreasa lived 
under conditions of strict surveillance 
amounting to unofficial house arrest (see 
RCL Vol. 13 No. 3, pp. 330-31). 

During this period he wrote most of the 
I I-page document which reached the West 
about June 1985 (one small piece was dated 
December 1979, when he was in prison). 
There are four articles: the longest is an 
"Appeal to the Christian Spirit", dated 
January 1985, in which Fr Calciu gives an 
account of some of the incidents that took 
place while he was in prison, and the cir­
cumstances under which he was living after 
his release; this is followed by a meditation, 
dated 1 November 1984, "On the Death of 
Father Jerzy Popiefuszko"; "On My Free­
dom", dated 14 October 1984, contains Fr 
Calciu's first unequivocal statement that he 
had decided upon emigration as the only 
cou.se now open to him; the short piece 
written in prison, reproduced in this collec­
tion with a short, undated addition, is a 
message addressed to the Pope, in which Fr 
Calciu welcomes the dialogue on unity 
which had taken place between the Pope 
and the Ecumenical Patriarch, Patriarch 
Dimitrios I. ("Appeal to the Christian 
Spirit" and other articles by Gheorghe Cal­
ciu-Dumitreasa, various dates, to January 
1985, 11 pp. (RO/Ort 1985). Photocopy of 
handwritten original.) 

Yugoslav Press on Religion 

Contemporary Christian News Service (Aktualnosti Krscanska SadaSnjosti) 

'14KSA is a Catholic weekly news service 
published in Croatian in Zagreb by the 
organisation "Contemporary Christianity". 
It includes reports on items in the Yugoslav 
secular press. 

Imprisonment of priests 

Two priests were arrested in early 1985 and 
sentenced to short terms of imRrisonment. 
kev. Armin Prebeg was senteJced to fifty 
days for allegedly compelling a woman in a 
hospital in Split to go to confession. (AKSA 
23.5.85). Rev Zarko Vujic of Komusina 
near Teslic (diocese of Sarajevo) was sen­
tenced to two months' imprisonment after a 
search of his house revealed a piece of em­
broidery with the coat-of-arms of Croatia 

without the red star. Bishop Jozinovic of 
Sarajevo visited Fr Vujic but had to wait 
five hours before being admitted. (AKSA 
1.2.85). It was reported in Druzina, a 
Slovene religious weekly, that Dr Joze 
Krasovec, who appealed against the sen­
tence passed on him in the spring of 1984 of 
one month'S imprisonment for the contents 
of one of a series of lectures in theology in 
1980, has been declared innocent by a court 
of appeal. (AKSA 8.2.85.) 

Statements on youth involvement in religion 

Attacks on the church and its social activi" 
ties continue to appear in many papers 
(Nedelnja Dalmacija 31.3.85, Slobodna 



Sources 

Dalmacija 29.3.85 and 30.3.85). They 
partly blame the communists because they 
do too little about young people. Slobodna 
Dalmacija points out that there are about 
two hundred missions, four hundred priests 
and assistants in 11 European countries, 
serving Yugoslavs working abroad. (AKSA 
5.4.85) Vecernji list (4.4.85) reports an 
attack on the social activities of the church, 
citing a parish where provision is made for 
children and old people by the church, and 
another which is trying to turn a former 
seminary into an institution for training the 
laity. (AKSA 5.4.85) Church-run nurseries 
should only be allowed where there are not 
enough places in the state-run ones. 
(Slobodna Dalmacija 9.4.85) (AKSA 
12.4.85) Vecernje novosti (2.4.85) and 
Borba (2.4.85) report on the pilgrimages of 
3,500 Croatian Catholic young people to 
the Vatican; they carried banners inscribed 
"When" will you come and see us Holy 
Father?" and a Croatian flag without the 
red star. There has been much unfavoura­
ble comment about this in the Yugoslav 
press. Olas istre and Novi list (6.4.85 and 
7.4.85) attack the use of the pilgrimages by 
fascist emigres, saying that teachers, party 
officials and parents ought to have known 
better than to let the young people go. Novi 
list attacks those who carried the Yugoslav 
flag without the red star, and Cardinal 
Kuharic for saying that the atmosphere in 
which young people are growing up is un­
favourable to religion and for asking the 
Pope to strengthen them in their faith. 
(Studentski list 2.4.85) (AKSA 12.4.85). 

Research on the lifestyle and political 
profile of high school students in Split shows 
that 52 per cent of the sample investigated 
are ;feligious, about 25 per cent militantly 
religious or "clerically orientated". About 
half look upon their living out or their 
religious faith as a political act. "This," says 
Slobodna Dalrrwcija (19.9.85) "is an alarm 
signal for action." Nedeljna Dalmacija 
(22.9.85), writing about the same research, 
adds that the "religious" and "very 
religious" answers came for the most part 
from workers' families. (AKSA 27-9.85.) 
Although the younger generation is not par­
ticularly inclined towards religious thinking, 
the church has managed to attract a great 
number of them, using the government's 
lack of interest in including them in the life 
of society, said Dr Ivan Lalic, president of 
the Croatian commission for relations with 
religious communities, at a lecture to the 

89 

Socialist Youth Alliance of Croatia at 
Fazana. He also pointed out that religious 
thinking is a reflection of present reality and 
should be overcome by further develop­
ment of self-management, technology and 

education. (Olas istrelNovi list 29.8.85.) 
(AKSA 6.9.85.) 

. Church criticism of state policy and officials 

Bishop Irinej of Nis has criticised as inter­
ference in church affairs a decision of the 
local Socialist Alliance ofVrelo, near Alek­
sinac, not to celebrate some Orthodox 
religious festivals in order to save money, 
reports Politika (25.1.85). In any case, the 
bishop said, the celebration of these festi­
vals does not involve heavy expenses for the 
believers. (AKSA 12.2.85.) 

Intervju (1.2.85)reports thatthe Synod of 
the Serbian Orthodox Church has written to 
the President of the Federal Executive 
Council saying that Radovan Samardzic, 
secretary of the Federal Commission for 
relations with religious communities, is per­
sona non grata to the church because of an 
article which he wrote for" Polet. (AKSA 
8.2.85) Danas (9.4.85) criticised the Serbian 
Orthodox Church for this declaration, and 
Polet responded by asking what is happen­
ing in the Serbian Orthodox Church, what 
sort of schism is brewing, and what is the 
attitude of Patriarch German. (Polet 5.4.85) 
(AKSA 12.4.85.) 

Franciscans interviewed on radio 

Three Franciscans were interviewed during 
a broadcast discussion on youth and religion 
on Radio Sarajevo (21.3.85). Answering 
questions about the origin of his faith, one 
put his family first, and then individual 
priests with a broad outlook, both of which 
had sustained him in his studies. He quoted 
Erich Fromm who said it was better to be 
than to have; he criticised the consumer 
society. The seminarians study Marxism in 
depth in a historical context, adopting acrit­
ical approach. They are not satisfied with 
the existing relationship between Marxism 
and religion, and are convinced that it could 
be much better, specifically in Yugoslavia. 
They were not looking for a God in heaven, 
but for God in the ordinary self-managing 
working man; they would like communists 
also to have the experience which they as 
believers have had, of basic service to man­
kind while living in a communist self-man­
agement society. They would like to point 



90 

out to both communist and church officials 
the need for a much more sincere and toler­
ant dialogue: "if our fathers ate sour grapes 
why should our teeth be set on edge, espe­
cially in the case of young people?" A com­
munist member of the audience com­
mented that it was important to remember 
that the limits of religious activity had been 
set in the constitution; the dialogue could 
not go beyond these limits. (AKSA 
29.3.85.) 

Protestants' annual seminar 

The annual seminar for pastors and other 
workers in the Yugoslav Pentecostal 
churches took place in Osijek from 4 to 10 
February 1985, and was attended by over 
two hundred representatives of the Pen­
tecostal Church, a similar number of Bap­
tists and representatives of other Protestant 
communities. It was directed by the Rev. 
Peter Kuzmic, director of the Biblical 
Theological Institute in Zagreb. 

Medjugorje 

The events at Medj~gorje surrounding the 
appearances of the Virgin Mary, and the 
reactions to these events, continue to be the 
subject of some debate in the Yugoslav 
press, official and religious. Dnevnik 
(12.8.85) reports that Bishop Zanic of Med­
jugorje has asserted that the events are the 
result of "mass hysteria". Politikin svet 
(21.8.85) reports that the Franciscans of 
Hercegovina are trying to have Medjugorje 
declared a holy place like Lourdes and 
Fatima, while tourists who "know nothing 
and are not interested in the relations 
between the higher Croatian clergy and the 
Hercegovinian Franciscans" are turning 
l}1edjugorje into big business; during the 
last four years over a million people have 
visited it. (AKSA 16 and 30.8.85.) How­
ever, Slobodna Dalmacija (20.9.85) carries 
a commentary saying that at Medjugorje 
there is an atmosphere of prayer, honesty 
and sincerity. (AKSA 13.9.85.) Eighty 
thousand pilgrims gathered from within the 
country and abroad to celebrate at Med­
jugorje the Feast of the Exalta$ion of the 
Holy Cross. (AKSA 20.9.85.) 

Sources 

Cyril and Methodius.celebrations 

Cardinal Casaroli, the Pope's envoy attend­
ing the celebrations of the Cyril and 
Methodius anniversary in Eastern Europe, 
was met in Belgrade by Cardinal Kuharic, 
the Yugoslav Primate, and representatives 
of the Orthodox Church and the Yugoslav 
authorities. He also met the Yugoslav 
Prime Minister Mrs Planinc to discuss the 
present tensions between the Catholic 
Church and the state in the country. He 
called on the vice-president Mr Hasani and 
visited Patriarch German of the Serbian 
Orthodox . Church. (AKSA 26.7.85.) 
Among press reports on the Methodiim 
celebrations . are: Vjesnik, reporting 
(20.8.85) on the production ofthe TV series 
on Cyril and Methodius, the script for which 
was written by a Slovak Catholic priest liv­
ing in Rome; the whole of the July/August 
issue of the journal of the diocese of 
Djakovo, devoted to the subject; and Mgr 
Janez Vodopivec of the Urbanian Univer­
sity of Rome has published The Holy 
Brothers Cyril and Methodius, the Co-Pro­
tectors of Europe. 

Local Orthodox church requests 
independence .. 

Vei:ernje list (12.8.85) reports·a confronta­
tion between the parishioners of Jasenovo 
(Vojvodina) and the hierarchy of the Ser­
bian Orthodox Church. The parish priest 
avoided the payment of diocesan dues and 
the hierarchy punished him with suspen­
sion. The parishioners wrote an angry letter 
to the Vojvodina Commission for relations 
with religious communities, rejecting the 
accusation against their priest and asking to 
be listed as an "independent church com­
munity" thus asking in effect to be sep­
arated from the Serbian Orthodox Church. 
Veeernje List comments that conflicts of this 
sort have occurred in a number of other 
places and religious communities and cites 
contemporary cases in Maria Bistrica, Kop­
rivnica, Sestina· and Sesvete. (AKSA 
30.8.85:) 


