
F or the Record 

POLAND 

Press Coverage of Papal Visit 

A draft of proposed instructions on press 
coverage of Pope John Paul n's visit to 
Poland was drawn up in May by the 
PUWP (Polish United Workers' Party) 
Central Committee's Department of the 
Press, Radio and Television. The draft 
proposals, intended for internal use only 
within the Department, gave a broad 
outline of the allocation of tasks among 
the Polish journalists, assigned to cover 
the Pope's visit, and of the principles to 
be followed by the media in their cover­
age of the event. The document named 
the various groups of secular and Catho­
lic press from which journalists would 
be accredited to cover the papal visit. 
It emphasized that the standard practice 
of censorship was to be observed for all 
material connected directly or indirectly 
with the Pope's visit, and proposed the 
appointment of a group of journalists 
who wc:.;re experts in religious affairs to 
act as itdvisers to the various editorial 
offices. Apart from the Catholic press, 
the Polish Press Agency was to have ex­
clusive rights to provide information 
about the Pope's visit. (Radio Free Europe 
Background Report/151 [Poland], 6 July 
1979) 

Corpus Christi Processions \ 

For the first time in 40 years, the Cor­
pus Christi procession in Krakow took 
the royal route from Wawel Castle 
to St Mary's Church in the market 
place. The Archbishop of Krakow, Fran­
ciszek Macharski, thanked the municipal 
authorities for permission to use the 
route. Some 25,000 people took part. 

Cardinal Wyszynski led the procession 
in Warsaw in which 30,000 people took 
part. Polish radio and television reported 
on the celebrations throughout Poland. 
(BBC Summary of World Broadcasts, 19 
June 1979) 

YUGOSLAVIA 

Comments on the Pope's Visit to Poland 

Comments on the Pope's visit to Poland 
appeared in many Yugoslav papers. Vjes­
nik (Zagreb, 10 June), under the headline 
"The Pope's Vision of the Spiritual Unity 
of Europe", said that his vision had 
opened to include the whole world, and 
outlined more clearly than ever before 
the programme for his pastoral mission. 
The report commented that the visit to 
Auschwitz had been the most important 
event in his pilgrimage. Vjesnik (II June) 
commented that the Pope's visit had 
strengthened the Polish Church, while 
Polish socialist society now had a part­
ner with which it must reckon. While 
there are increasing differences, both 
sides have a common language for the 
things which concern the progress of 
Poland and its development. "By pro­
claiming the idea of the unity of all 
Christendom, West and East, the Pope 
has undertaken a new struggle for the 
future of the Catholic Church in general." 
The report ends: "One of the youngest 
Popes in the history of Catholicism, in 
his 59th year and in excellent physical 
and mental condition, is making a new 
strategy, a new platform which will 
enable the Church in the coming age 
not only to exist but also to expand." 

Borba (Zagreb, 13 June) said that the 
Pope disappointed those who saw in his 



268 

pilgrimage a barrel of gunpowder which 
would explode somewhere. The dialogue 
between Polish Marxists and the Catho· 
lics would be strengthened. Politika (Bel· 
grade, I I June) reported that at least 
eight million people came out onto the 
streets of the cities. The Pope knows 
Polish realities well and has formulated 
his strategy for the next decades, so that 
the expansion of the Catholic Church in 
the Third World should be focused 
towards the countries of Eastern Europe. 
Delo (Ljubljana, 9, II, 13 June) carried 
three articles from its Warsaw corre­
spondent under the heading "The Pope 
Conquers Europe" and "An Event with­
out Precedent". The last article spoke of 
the favourable judgement of the Polish 
government and press on the Pope's visit. 
NIN (Belgrade, 10 June) headlined its 
report "Under the Sign of the Cross" 
and wrote that the Pope's visit had 
shown the strength of the Church and 
the inevitability of normal relations 
with the State. The Pope's journey was 
likened as much to a pilgrimage as to a 
crusade. (AKSA, 15 June 1979) 

Approval for Pope 

General approval for Pope John Paul n's 
encyclical Redemptor hominis was ex­
pressed in an article by Sime Pierotti 
(pseudonym of a Croat who is a member 
of the Federal Executive Council) which 
appeared in Vjesnik on 26 May 1979. He 
pointed out the similarities between the 
thinking of the Pope and that of the late 
Edward Kardelj on policy towards allevi­
ating the poverty of three-quarters of 
mankind. (AKSA, I June 1979) 

cZEchosLovAKIA 

Blackout on Pope's Visit 

The Czech press had very little to say 
about the Pope's visit to Poland earlier 
this year. The Catholic weekly, Katolicke 
noviny of 10 June, published a ten-line 
report on the pontiff's arrival in Warsaw 
on 2 June. Readers learned that Pope 
John Paul n was greeted at the' airport 
by Henryk Jablonski, President of the 
Polish People's Republic, and that he 
then went to Belvedere Palace for a meet­
ing with Party leader Edward Gierek and 
President Jablonski. Reports of similar 
length and content were carried on 4 
June bv the national dailies Rude pravo 

For the Record 

and Lidova demokracie. There was no 
mention whatsoever of the open-air 
Mass celebrated by the Pope that same 
afternoon before a vast crowd of Polish 
faithful. On 17 June Katolicke noviny 
carried a six-line account of the Pope's 
departure, reporting that he was seen off 
at Krakow airport by PresidentJablonski 
on 10 June. It appeared that the com­
munist authorities, fearful lest the up­
surge of religious feeling in Poland 
should spread to their own country, were 
attempting to keep Czechoslovak citi­
zens in almost total ignorance of the 
historic event. No further information 
about the papal visit reached the pages 
of the Czech newspapers until 24 June, 
when Katolicke noviny published a day­
by-day summary of the Pope's move­
ments. Although it conveyed to some 
extent the religious nature of the visit, 
the article was couched in very neutral 
terms and avoided any reference to the 
large crowds, or to those passages of the 
Pope's homilies which were specifically 
religious, or in some way "controversial". 
(Katolicke noviny, 10, 17, 24 June 1979; 
Novy zivot, July-August 1979) 

Czech Ecumenical Bible 

The printing of the new Czech ecumeni­
cal translation of the Bible is to com­
mence on 20 September 1979. The paper 
will be purchased in Austria with finan­
cial assistance from the United Bible 
Societies, but the actual printing will 
be carried out in Prague. Owing to the 
limited storage space available for the 
paper, the new Bible will be published 
in two stages - 60,000 copies this year 
and a further 60,000 copies next spring. 
The Bibles will be distributed among the 
member churches of the Czech Ecu­
menical Council of Churches, i.e. among 
the various Protestant churches, the 
Orthodox Church and the Old Catholic 
Church. 

This year Czech Christians are cele­
brating the 400th anniversary of the 
publication of the first part of a transla­
tion of the Bible, later Known as the 
Kralice Bible. This translation has much 
the same significance for Czech speakers 
as the Authorized Version has in the 
English language. (Kostnicke jiskry, 8 
August 1979, p. I; Czech Ecumenical 
News, June 1979, p. I) 



For the Record 

Pope's Letter Censored 

On 2 March Pope John Paul II sent a 
letter to Cardinal Tomasek, Archbishop 
of Prague, to mark the 250th anniversary 
of the canonization of St John Nepo­
mucene, the patron saint of Bohemia. " 
It reads in part: "since he (St John 
Nepomucene), more than others, de­
fended the rights and the legitimate free­
dom of the Church in' opposition to the 
wishes of King Wenceslas IV, more than 
others he drew upon himself the anger 
of the monarch." The Pope's letter did 
not appear in any form in Czechoslo­
vakia. Evidently, the censors did not 
allow it to be published. However, a 
number of articles attacking the saint 
appeared in the Czech press. For example, 
Rude pravo of 2 June published an 
article entitled "Legenda a politikum" in 
which the author claimed that to fight 
against John Nepomucene was to fight 
for freedom from obscurantism; and 
Tribuna, May 1979, published an article 
entitled "Saint of Jesuit Darkness". The 
text of the letter was eventually pub­
lished in the Vatican weekly, L'Osserva­
tore Romano, on 25 June. 

ROMANIA 

New Ruling for Hungarian Reformed 
Church Prevented 

On I January 1979 Gyula Nagy, Bishop 
of Cluj, replaced Laszlo Pap, Bishop of 
Oradea, as President of the Synod of the 
Hungarian Reformed Church in Transyl· 
vania. The office is held for four years at 
a time., 

The ~ynod rejected resolutions, pro­
posed by Bishop Pap before he left office, 
which called for a new code of disci­
pline for priests, and authorized the ad­
ministrative transfer of priests. If the 
resolutions had been passed the auton­
omy'of the Hungarian Reformed parishes 
would have been further reduced, and 
the priests further hindered in carrying 
out their duties. The six deaneries of the 
bishopric of Oradea voted in favour of 
the resolutions while the six deaneries of 
the bishopric of Cluj voted against them. 
A majority of 51 per cent was needed. 
The proposal will appear again this year 
on the Synod's agenda. (Berliner Kirchen­
report, 18 April 1979, p. 7) 

Patriarch Visits USA and Canada 

His Holiness the Romanian Patriarch 
Justin Moisescu visited the USA and 
Canada from 25 April to 5 May 1979. 
It was the first visit to these countries 
by a reigning Romanian Patriarch and it 
had two purposes. The first was to facili­
tate the renewal of the Most Favoured 
Nation status for Romania, and the 
second presumed aim was to attempt re­
conciliation between the two Romanian 
Orthodox Churches in America. 

The Romanian media gave little cover­
age to the visit. The Patriarch was accom­
panied by Teochtist Arapas, the Metro­
politan of Moldova and Suceava, and 
Nicolae Comeanu, the Metropolitan of 
the Banat. (Radio Free Europe, Romanian 
Situation Report 110, 29 May 1979, pp. 
6-7) 

EAST GERMANY 

Improvement in Church-State Relations 

The Lutheran regional church of Meck­
lenburg presented a review of church­
state relations since 6 March 1978 to the 
regional synod's conference which was 
held in mid March 1979. Since the found­
ing of the GDR, Marxism-Leninism - and 
with it atheism - had challenged the 
Church and brought it to a more con­
scious faith and Christian lifestyle. The 
report highlighted that provision had 
been made for church services and pas­
toral work to take place in state nursing 
homes and old people's homes and in 
some prisons. Of particular significance 
for the rural regional church of Meck­
lenburg were the negotiations which had 
begun with the appropriate state organs 
for payment for church acreage being 
used for state farming. Thus far the 
church had received only partial pay­
ment for the use of its land. (Potsdamer 
Kirche, 15 April 1979, p. 8) 

.TV Documentqry on Church 

For the first time ever, a documentary 
film on church life was shown on the 
first channel of East German television 
on Tuesday, 15 May. The camera crew 
spent a year compiling the documentary, 
filming various churches and charitable 
institutions "in orderto show the variety 
of church life in East Germany". The 



270 

film included scenes of the Evangelical 
Church Conference held in Erfurt in 
1978, a Catholic pilgrimage in Eichsfeld, 
a Jewish Sabbath celebration, and a 
church of Seventh-Day Adventists_ (Ber­
liner Kirchenreport, 22 May 1979, p. 5) 

Lutherans Publish Statements on Church 

Shortly before the meeting of the general 
synod of the United Evangelical Lutheran 
Church in Plauen from 7 to ID June, the 
church leadership published 35 state­
ments entitled "Reflections on our under­
standing of the Church" formulating 
the Lutheran viewpoint. This theological 
document is likely to acquire particular 
significance in view of the proposed plan 
to bring all the Protestant Churches in 
East Germany together in a United Evan­
gelical Church. (Berliner Kirchenreport, 
6 June 1979, p. I, and 12 June 1979, p. I) 

CHINA 

New Policy on Reliaion 

At a joint gathering of representatives of 
Buddhism and Islam as well as Catholics 
and Protestants attending the Chinese 
People's Political Consultative Confer­
ence and the National People's Congress, 
the Chinese government announced a 
policy of freedom of religion. Xiao 
Xianfa, Director of the Chinese Re­
ligious Affairs Bureau, said that the 
Communist Party of China and the 
Chinese government had long accepted 
religious freedom but the policy had 
been sabotaged by Lin Piao and the Gang 
of Four. In 1978 President Hua had 
ann.ounced that the Chinese government 
wished to promote the policy of free­
dom of religion in accordance with the 
Constitution. (AKSA, 13 July 1979) 

TIBET 

Unrest in Tibet 
Tibetans loyal to the Dalai Lama, who 
now lives in exile in India, put, up wall 
posters throughout Lhasa, the capital of 
Tibet, and on the walls of Potala Palace, 
the former residence of the Dalai Lama. 
The posters declared independence from 
Chinese rule and demanded the return 
of Tibet's spiritual and temporal leader. 
A few weeks later, in mid-June, the 
Dalai Lama's supporters staged a march 

For the Record 

demanding his return and independence 
for Tibet. Four demonstrators were sub­
sequently shot by the Chinese Army in 
Ghanot Town. 

There are many Chinese civilians and 
soldiers in Tibet. Some estimates in 
Peking put the number of Chinese 
settlers as high as 700,000, while officials 
in Lhasa give a figure of 120,000, insisting 
that the Chinese settlers were intro­
duced to help the Tibetan people ad­
vance into the modem age. However, it 
was evident to a group of foreign corre­
spondents visiting Tibet in June that re­
lations between the Chinese and Tibetan 
communities were somewhat strained. 

Although some of the people who 
made public statements in Peking and 
Shanghai, asking the Dalai Lama to re­
turn, were Chinese government officials, 
a group of Indian journalists, who re­
cently visited Lhasa, were told by officials 
there that if the Dalai Lama ever re­
turned to Tibet, his status would be that 
of a Buddhist monk, not ruler of the 
Himalayan Kingdom of Tibet. 

Tsultrim Tersey, a Tibetan refugee and 
graduate of the University of Florence, 
was able to visit Tibet in May. He inter­
viewed some 1,300 Tibetans while stay­
ing with his parents in Lhasa and re­
corded that the majority wanted to be 
independent of China and revere the 
Dalai Lama. However, Losang Pingcuo, 
61, head of the lama monks at Jokhang 
temple (Lhasa's main Buddhist temple), 
told foreign correspondents that he no 
longer regarded the exiled Dalai Lama 
as the spiritual leader of Tibet. 

The Lama-Buddhist Church in Tibet 
is now administered by the Chinese 
Office for the Preservation of Cultural 
Relics, which pays for the upkeep of the 
few remaining monasteries and the 
wages of the old lamas who are fast 
dying out. There are now officially said 
to be only ten monasteries still function­
ing in Tibet, compared with 2,469 in 
1960 (the year after the Chinese invasion 
and the subsequent flight of the Dalai 
Lama to India). According to official 
figures published recently in Peking, 
there were more than lIO,OOO lamas and 
nuns in Tibet in 1960. Today however, 
only about 2,000 practising lamas remain, 
and in the past 20 years no young men 
have entered any Tibetan monastery. 
(Daily Telearaph, 2, 19 June; 5, 19, 20, 
26 July 1979) 


