
Oriental Affairs in the Moscow Academy of Sciences until he left last year.. 
He will be working part-time at Keston College and part-time with the 
School of Oriental and African Studies in London>We have recently wel­
comed Judy Grieves as our new secretary. Keston College now has a 
warden in the person of Richard Ablitt, a young man but an old supporter, 
who is in charge of the finances and the administration of RCL. 

We hope to publish'the same number of pages in the journal in 1975 
as we did in 1974. Provided that support for our work continues,we hope 
to publish a further issue before the end of the year. 

We still need substantial new support, but recognise with deep grati­
tude that our efforts are now beginning to bear fruit. 

MICHAEL BOURDEAUX 

Religious Broadcasting into the Soviet Union 
Keston College has begun an extensive survey of Christian radio pro­
grammes broadcast into the Soviet Union. This report is a summary of 
progress made so far-it is by no means comprehensive. Research is being 
conducted into the following aspects of the broadcasts: 

I. (a) Identification of radio stations broadcasting ChristiaIl pro­
grammes into the Soviet Union. 

(b) The programmes and their purposes-a survey of (i) the technical 
side of the broadcasts-the frequency, target area, languages, etc. and 
(ii) their ideological basis, i.e. the "credo" that has led to their involvement 
in Christian broadcasting to the Soviet Union. (The content of this section 
is mainly dependent on material received from the radio stations them­
selves.) 

(c) Sponsorship of programmes: involvement in broadcasting of mis­
sions to communist countries. 

2. "Official" reactions to Christian broadcasts, as expressed in Soviet 
newspapers and books. 

3. "Unofficial" reactions to Christian broadcasts, as expressed in letters 
to the radio stations from believers and unbelievers; and in conversations 
between believers and Western visitors. 

1. (a) Identification of radio stations broadcasting Christian programmes 
into the Soviet Union. 
These radio stations fall into two groups: those which broadcast only 
Christian programmes into the Soviet Union (1-8 and 12), and those 

43 



larger stations which broadcast Christian programmes as part of their out­
put to theSovietUnion (g, 10, 11, 13). 

Contact has been establishd with most of the stations listed below. We 
do not assume that the list is comprehensive. 

I. TRANS-WORLD RADIO, Monaco. (TWR) 
TRANS-WORLD RADIO, Bonaire Island. < 

2. FAR EASTERN BROADCASTING COMPANY, Seoul. (FEBC) 
FAR EASTERN BROADCASTING C~MPANY, Manila. 
FAR EASTERN BROADCASTING COMPANY, San Francisco. 

3. VOICE OF THE ANDES, Quito, Ecuador. 
4. RADIO TRANS-EUROPE. 

(a) IBRA RADIO, Stockholm. 
(b) ADVENTIST WORLD RADIO. 

5. TEAM RADIO FAR EAST, Seoul, Korea. 
6. FAMILY RADIO NETWORK, Oakland, California. 
7. RADIO KICY, Alaska. 
8. RADIO FAIRBANKS, Alaska-part-time because of atmospheric con­

ditions. 
g. BRITISH BROADCASTING CORPORATION, London (BBC). 

10. DEUTSCHE WELLE, Germany (DW). 
I I. VOICE OF AMERICA (VoA). 
12. RADIO VATICAN. 

13. RADIO LIBERTY, Munich (RL). 

1. (b) Programmes and their purposes. 
Information about the programmes and their purposes is being sought 
from the radio stations themselves. So far we can give the following (in­
complete) summary of the amount of Christian broadcasting. 

Station Hours per Week 
Broadcast 

(I) TWR MONACO 27h 3sm 

TWR BONAIRE 4h 40m 
TWR CYPRUS IIh 

Total 33h Ism 

(2) FEBC MANILA 38h 30m 
FEBC SEOUL 7h 2sm 
FEBC CALIFORNIA I4h 

Total 60h srn 

(3) VOICE OF THE ANDES 66h 30m 

44 

Languages 

Russian, 
Ukrainian, Latvian, 
Lithuanian, Estonian, 
Armenian, Yiddish 

Russian 

Russian 

Transmitters 

2XI00kwS/W 
IXI.2mW M/W 

sokw S/W 
600kwM/W 

2S0,000 watts 
SO,OOO watts 

100,000 watts 



(4) RTE 
(a)IBRA RADIO 

(b) ADVENTIST 
WORLD RADIO 

(5) TEAM RADIO 

(6) FAMILY RADIO 
NETWORK 

21h 

28h 

Russian, 
Ukrainian, Armenian, 
Lithuanian, Latvian, 
Estonian 

45m(?) Russian, 
Ukrainian , 
Russian 

Russian 

250,000 watts 

50,000 watts 

( 7) RADIO KlCY 3h 30m Russian 5 or 10,000 watts 

(8) RADIO FAIRBANKS (approx) IOh Russian 

(9) BBC Ih Russian 

(10) DEUTSCHE WELLE specifically Russian 
Christian programmes 

minimal 

(I I) VOICE OF AMERICA unknown; Russian 
, but regular talks by 

Archbishop John of 
San Francisco 

(12) RADIO VATICAN 7h 
plus Liturgy 2 or 3 

times a month 

Russian, 
Ukrainian, Armenian, 
Lithuanian, Latvian 

(13) RADIO LIBERTY IOm Russian 
(to be increased) 

Total 243h 30m+ 

50,000 watts 

1,000,000 watts 
S/W 

I I transmitters 

As for the "credo" of the stations, statements received show the desire 
to communicate the Christian Gospel to those deprived of other means 
of hearing it. Most stations distinguish between "teaching" programmes 
for believers and "evangelistic" programmes for non-believers. TWR des­
cribe their purpose thus: " ... we try to present the Gospel to people of 
all walks of life, to various age groups and to those of various levels of 
education .... We try to give the Russian listener the opportunity to hear 
the claims of Christ-to hear what the Bible has to say." 

The aim of Voice of the Andes " ... is to present to the Russian people 
the Word of God and its teachings about God and man." Music is im­
portant: it "usually takes up about 50 per cent of our programme time. 
We have found that music will reach the heart when words themselves 
are powerless." 

45 



1. (c) Sponsorship of programmes. 

Most of the Christian radio stations say they are supported financially by 
freewill offerings. Some of this financial backing-it is difficult to estimate 
what proportion of it-is provided by missions to communist countries. 
The missions seem in most cases to limit themselves to financial sponsor­
"ship of the broadcasts and to'have little OIl. no involvement in their con­
tent. We know of no missions which broadcast their own programmes: 
they seem rather to finance the work of the stations listed above. 

2. "OtJicial" Soviet reaction to Christian broadcasts. 
Foreign radio broadcasts are frequently attacked in Soviet newspapers 
and books. The charges levelled against them include propagation of a 
Western/ American/ capitalist/bourgeois way of life, attacks on the Soviet 
way of life, interference in internal Soviet affairs, propaganda to break 
up the Soviet system, and so on. 

Religious broadcasting is however considered a sufficiently important 
subject for additional individual treatment. Since 1970 the Soviet press 
has treated this subject in eight separate books and newspapers.1 Two of 
these are long chapters in books devoted to Western centres for the study 
of religion in the Soviet Union. One is a major newspaper article devoted 
exclusively to foreign religious broadcasts. Three are newspaper articles 
on religion in the West in which the foreign radio broadcasts have signifi­
cant mention. Two are references in books on scientific atheism. 

The idea repeated ad nauseam in all the Soviet criticism of foreign 
religious broadcasts is that they are simply a cloak for propaganda in 
favour of the western way of life and against the Soviet system. Other 
criticism is little more than personal attacks on broadcasters. The osten­
sible aim of contact with Soviet believers and the wish to send them reli­
gious information is never taken seriously for an instant. 

Many criticisms are repeated in the above articles in more than one 
place, indeed, whole sentences are more than once repeated verbatim. The 
overall impression is of stereotyped criticism, an automatic reaction, rather 
than of carefully thought out analysis. 

3. Listeners' Reactions. 

Listeners' reactions come partly from their letters to the West, published 
by missions to communist countries and by the radio stations themselves. 
One mission quotes a listener as writing: 

. . . every believing family listens .... and draws spiritual strength from them, 
especially those who are out in distant places (Underground Evangelism Maga­
zine). 



This is typical of the extracts printed, which give an overall impression 
of undiluted gratitude for the Christian broadcasts. This impression is 
also largely, though not entirely, given by the letters printed by radio 
stations. 

,Between September 1973 and August 1974 letters from listeners pub­
lished by some of the Christian radio stations included 40 from the USSR. 

< 
Four of these expressed unfavourable reactions to the Christian broad-
casts, the rest were warmly favourable. One critical letter said: 
We are very amused that you are broadcasting such programmes. Just the same, 
no one here will believe in God, except the old generation. We will never believe 
in God, but will continue to believe in the Soviet Government, in communism 
and in Lenin. 

The remaining 90 per cent of the letters expressed gratitude for the 
programmes and said they were of great spiritual value. One ~istener 
wrote: "I cannot imagine that I could be a true Christian without your 
programmes. " 

There is no indication of what proportion of letters received are pub­
lished by the radio stations, so the volume of correspondence is difficult 
to assess. Some stations or sponsoring organizations report receiving 
"many" letters or "hundreds" of letters. Voice of the Andes in Ecuador 
reports that in 1972 they received 948 letters from the Soviet Union, and 
in 1973, 570 letters. 

However, recent visitors to Moscow have reported strong criticism of 
foreign Christian broadcasts. One drew the following tentative conclusions 
after· discussing them with several leading Orthodox intellectuals: 

Everyone I spoke to said the foreign broadcasts were bad. They felt strongly 
about it. When I asked what they would prefer to hear, the most frequent answer 
was "theology". They crave teaching, ideas, intellectual discussion of a high 
order. They complain that they are fed platitudes and things they already know. 
There was some feeling that religious broadcasts should aim to educate believers 
rather than to convert non-believers. The believers were in need of more ad­
vanced teaching. They do not need to have atheist teaching disproved all the 
time and be told that God does exist. This is elementary, arid is already clear 
to them. They want to proceed from this point to more advanced ideas. When 
we discussed different radio stations, most people agreed that Radio Liberty 
was the best. However, (in Moscow) they can hardly ever hear it. Voice of 
America was unanimously held to be the worst station. The BBC and Deutsche 
Welle came somewhere in the middle. 

One typical comment was: 

The standard of Christian radio broadcasting to the Soviet Union is abysmal. 
The BBC is not very good, and the Protestant stations are awful, beginning from 
the fact that they speak Russian badly. Radio Liberty is better.(though jammed). 
Voice of America and Radio Vatican are also very poor. No one listens to the 

47 



Protestant radio stations except the Baptists, and he fears they don't get much 
out of it. What would he like instead? He mentioned various categories of. pro­
gramme: theological, devotional, etc. He said the broadcasters repeat plati­
tudes: people need something more solid, something to think about. 

One young Baptist had this to say specifically about the Protestant radio 
stations (I -8) : . 

In the first place, the music was very bad. The choirs were poor; they were very 
small, they sang badly. Out there in the West they could easily get together 
much better choirs. The music must be improved because .itwas an insult to 
listeners, and new listeners would be put off by its poor quality. 

He said some of the preaching wasn't very good. Often it was too simple, too 
basic. Young believers needed more advanced teaching. Another important point 
was that the style of preaching was wrong. It was far too emotional, too excited 
for Russians. The foreign preachers shouted too much trying to whip Jp the 
emotions. 

Clearly it is difficult to make general statements on the basis of such 
conflicting views. What is not in dispute is that the programmes are 
vitally important for spreading the Christian Gospel and providing a 
whole Christian background for believers in a country where no infor­
mation on religion (except negatively slanted information in atheist publi­
cations) has been published for over 50 years. Those who criticize the 
foreign Christian broadcasts do so because they feel a priceless opportunity 
is being wasted. 

JANE ELLIS 

1 "Atheists Radio Broadcasts", A. I. Rogov, Voprosy Nauchnogo Ateizma, 9, 
"Mysl", Moscow ,1970, pp. 305-16. 

"Religion in the Contemporary Ideological Struggle", E. Lisavtsev, Agitator, 
Sept. 1971, pp. 33-6. 

"The Fourth Front", A. Belov and A. Shilkin, Deversiya bez dinamita, Politizdat, 
Moscow, 1972, pp. 100-132. 

"Shares without Profits", A. Belov and A. Shilkin, Trud, 4 Jan. 1973. 
"Under Cover of Religion", Znamya yunosti, 3 April, 1973, p. 3. 
"Clerical Anti-Communism and Ideological Sabotage", I. Ivanchenko, Turkmen­

skaya iskra, 2 Aug., 1974, pp. 2-3. 
"Atheism and the Contemporary Ideological Struggle", Nauchnyi Ateizm, 

Politizdat, Moscow, 1974, p. 163. 
"Religious Radio Centres in the System.of Clerical Anti-communism", A. Belov 

and S. Shilkin, Western Religious Centres in the Service of Anti-communism, Belov 
and Shilkin, Znanie, Moscow, 1974, pp. 45-61. 


